Dramaet om webhotellet Firebee forsætter.
En lang række hjemmeside-ejere bander og svovler i disse dage over, at deres hjemmesider er gået i sort, fordi firebee.dk er lukket ned.
Computerworld har talt med Per Mariager, ejer af holdingselskabet, der har stiftet Firebee.
"Vi er i gang med at rekonstruere firmaet, men de udbydere, som vi har haft, har været lidt utålmodige. Derfor er brugernes sider nu nede," siger Per Mariager.
"Vi har haft svært med at holde indtægts- og udgiftssiden i balance, men vi arbejder i øjeblikket på at finde en permanent løsning til vores kunder. Lige nu er dem, der råber højest, der kommer til orde, men vi arbejder på at få serverne op så hurtigt som muligt."
Ingen penge, ingen hjemmesider
Hos Host Nordic agter man at beholde Firebees servere, indtil Per Mariager har betalt sine regninger til Host Nordic.
"Vi står med Firebees servere, men vi agter at beholde dem, indtil Firebee har betalt deres regninger til os," siger Jakob Norup, administrerende direktør i Host Nordic.
"Firebee har et større udestående med os, men vi har ikke kunnet komme i kontakt med dem. I første omgang vil vi sende vores krav til et inkassoselskab. Hvis kravet så ikke bliver efterlevet, må vi lave en konkursbegæring på Firebee."
Per Mariager oplyser, at man agter at betale alle regninger til Host Nordic, men vil ikke komme ind på nærmere tidspunkt omkring betalingen. Indtil videre må en lang række danske hjemmesideejere leve med uvished over, hvad der vil ske med det data, som Firebee er ansvarlig for.
Ved middagstid tirsdag valgte Firebees advokat alligevel at lade Host Nordic sætte strøm til Firebees servere, så kunderne kunne hente deres data. Det var dog kun i et midlertidigt begrænset tidsrum fra klokken 12:30 til 15:30 i tirsdags.
Det vilde vesten på nettet
En række af Computerworlds læsere har forslået, at der laves en landsdækkende backupløsning, så danske hjemmesideejere kan være mere trygge, når de skal ud på markedet og se sig om efter et webhotel.
Også branchen selv efterlyser en tydeligere opdeling af får og bukke.
"Nogle af webhoteludbyderne agerer som var det det vilde vesten," fortæller Thomas Folmann, marketingsdirektør for Surftown.
Jens Fjeldal, ansvarlig for hosting i Mamut A/S, mener, at der skal være et branchekodeks for webhotellerne.
"Jeg tror ikke på idéen om at lave fællesbackup systemer. Der vil være masser af eksempler på, at det ikke vil være holdbart. Jeg tror mere på, at der skal være en fælles mærkeordning for webhotel-branchen," siger Jens Fjeldal.
"Hvis det kan kombinere det med, at branchen får standardiseret forretningsbetingelserne, ville vi være kommet meget langt. Men det vi mangler er at gøre vores forretning gennemskuelig for slutbrugerne. Det er helt fint, at der er webhoteller, der tilbyder discountløsninger, men man får altså, hvad man betaler for."
Ansvarlighed søges
I webhotelbranchen er man fortørnet over den dårlige reklame, det giver for branchen, når selskaber som Firebee render fra deres kunder.
"Det er simpelthen det mest beskidte cowboy-trick, jeg har set gennem årene," skrev Thomas Folmann om Needhost, da det gik konkurs og måtte efterlade et par tusinde kunder i mørket. Kunder der vel og mærke havde forudbetalt deres hostingløsning hos Needhost.
"Jeg tror ikke, det er den sidste konkurs vi har set. Det er svært for de mindre udbydere at begå sig i et prisfokuseret marked. Med både Needhost og nu Firebee tror jeg at forbrugerne i højere grad vælger de større spillere på markedet, og måske kommer prisen også til at betyde lidt mindre," siger Thomas Folmann.