Det er dine medarbejdere, der sikrer, at tingene sker. Uden dem er du ingenting.
Husk dig selv på det hver morgen, du møder på arbejde, hver gang du spiser frokost i kantinen, og når du går hjem fra arbejde. Du kan have nok så mange visionære tanker og store planer.
Det er ikke dig, der fører dem ud i livet. Det er dine medarbejdere.
Hvem sidder i weekenderne og nætterne og deployerer? Hvem sidder konstant med fingeren på pulsen for at se, om systemerne er oppe? Hvem udvikler og implementerer dine visioner? Hvem sikrer, at din mail virker? Hvem tager morgenbrød med hver fredag?
Det gør dine medarbejdere. Mon ikke snart de fortjener et kys eller bare et kram?
I min egenskab af konsulent har jeg den fornøjelse at bevæge mig rundt i de forskellige lag i organisationerne, og tit oplever jeg, hvordan medarbejdere med stor ihærdighed kæmper en indædt kamp for at sikre chefens overlevelse.
Kantinemedarbejder ordner projektor
I en ikke så fjern fortid var jeg til et - i øvrigt glimrende - seminar hos en kunde, hvor vi sad 50-60 it-folk bænket foran et blåt lærred med en gullig blinkende besked om, at der ingen forbindelse var fra computeren til projektoren.
Der gik lidt tid med, at forskellige folk gik op til computeren og projektoren og pillede ved nogle knapper for derefter at opgive deres foretagende. Der var i øvrigt ingen af de eksterne, der turde give sig i kast med sådan en udfordring.
Her sad vi så et halvt hundrede it-folk, der ikke kunne få skidtet til at virke, så vi kunne komme i gang. Efter 10 lange minutter og utallige forgæves forsøg var der kun én ting at gøre. Ringe efter hjælp hos kantinemedarbejderne!
For ikke nok med at de kokkererer den bedste mad, jeg har smagt i min karriere og leverer den bedste service, jeg har oplevet; det er også dem, der fikser projektoren, når den volder problemer.
Og ganske rigtigt. Efter få minutter kom en af kantinemedarbejderne os til undsætning, trykkede på et par knapper (de rigtige af dem) og alle åndede lettet op. Vi var reddet. Seminaret kunne begynde.
Kantinemedarbejderen skyndte sig tilbage, for der var lune deller i ovnen - og i øvrigt var et stort hold sultne it-folk fra et seminar snart på vej. Sådan noget skal ikke ignoreres.
Chefens fornemste opgave
Du skal støtte, opmuntre, coache, lede, rose, sparre med, beskytte, kæmpe for og være der for dine medarbejdere.
Du skal gå igennem ild og vand for dem. Også i de hårde tider hvor vandet er lidt koldere end normalt og ilden lidt varmere. Det skaber respekt og loyalitet. Og det har alle chefer brug for.
Du kan selvfølgelig prøve at glemme dem - bevidst eller ubevidst, vende dem ryggen eller ignorere dem og fortabe dig i din egen verden og tro, at dine visioner implementeres af sig selv.
Det har jeg set enkelte prøve. Uden succes.
Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.