Artikel top billede

Nyhedsbreve er krogen på din e-fiskestang

Klumme: Mange af besøgene på dit website er ren og skær tilfældighed. Men hvis du tilbyder kunden et gratis nyhedsbrev, er du næsten sikker på, at de kommer igen. Helt bevidst.

Mange mennesker, der rammer ned i din butik via en søgemaskine, eller hvordan de nu er endt der, er slet ikke kommet der, fordi de som udgangspunkt er villige til at handle eller købe.

Det kan være en person, der sidder i arbejdstiden og surfer efter noget arbejdsrelateret og med de søgeord, vedkommende har brugt, ramler ind i din butik, der sælger noget, som personen måske enten er uinteresseret i, måske lidt interesseret i eller måske kan bruge i en helt anden sammenhæng, men slet ikke er klar til at tage action på.

Det kan være, vedkommende sidder og søger på "eksport, Spanien" og lige pludselig ramler man ind i et rejsewebsite med rejser til Spanien. Det var slet ikke det, hun havde tænkt på. Men måske sidder den person privat og overvejer at tage på ferie.

Websitet interesserer brugeren, men hun bliver meget let distraheret, da formålet med søgningen var et helt andet.
Så igen, her er det uhyggeligt vigtigt, at man slår en klo i hende, og det er nyhedsbrevet bare perfekt til.

En måde at gøre det på er, at man på et prominent sted på sin forside skriver "Få vores gratis nyhedsbrev, som fortæller om gode tilbud m.m.", så vil man få fat på rigtig mange af de mennesker, som dumper ned på siden uden egentlig at have forsæt til det.

De siger: "Nå ja, jeg tilmelder mig og ser, hvad der sker, så får jeg minimum et nyhedsbrev og kan huske det her site til en anden gang".

En mere aggressiv måde at gøre det på er, at lave en popup eller en "Floating banner" altså en reklame for nyhedsbrevet, der enten popper op i et selvstændigt browservindue, eller et banner, som "flyder" rundt på siden.

Det er helt klart ikke noget, brugerne er specielt vilde med, men det giver fantastiske resultater. Et site med fornuftig trafik, kan nemt samle 20-30 adresser sammen om dagen, og det er det rene guld!

Det gør vi for eksempel på Amino.dk, og det giver super resultater.

Så du skal overveje, om den irritation, dine brugere oplever, bliver opvejet af den effekt, en større nyhedsbrevs-database har. Mine erfaringer er, at det ofte kan betale sig at irritere folk lidt på kort sigt, de glemmer det hurtigt igen, og så har du deres adresse og kan sælge til dem senere.

Men hvad er så effekten? Et slag på tasken så vil jeg tro, at godt 50 procent, der besøger et givent website, kommer der ved en fejl. Hvis man kan få 10 procent af dem til at modtage et nyhedsbrev og igen gøre 25 procent af dem til kunder senere, så kan det nemt blive til en ganske god omsætningsstigning.

Så vær meget opmærksom på, at mange af dine besøgende ikke lige nu er potentielle kunder, men på sigt kan de blive det, og det er spild af marketingkroner ikke at få dem på krogen, for en dag så køber de!

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere