Da leverandøren af virksomhedssystemer Infor blev stiftet for syv år siden, var ledelsen klar over, at størrelse var en vigtig konkurrenceparameter.
"Vi købte 35 virksomheder i selskabets første fem leveår. Du er nødt til at blive en stor spiller for at overleve," siger Wolfgang Kobek, vicepræsident for Infor i det centrale Europa.
Blandt de 35 virksomheder, Infor overtog, var SSA Global (der selv havde overtaget Baan), Mapics, Geac og Lilly Software Associates.
Wolfgang Kopek er på rundtur i Skandinavien og Finland for at rulle selskabets partnerstrategi ud i datterselskaberne og præsentere selskabets nye regionale salgsdirektør Patrick Svanström for kunder og presse.
Partnerstrategien
Omkring 18 procent af Infors salg går gennem partnere, som selskabets har fire af i Norden. Herhjemme har Infor netop indgået aftale med Reliasset.
Indtil videre har Infor ikke været tilfredse med positionen i Norden, hvor selskabet har 250 kunder. Derfor er Patrick Svanström blevet hyret sammen med en stribe sælgere, der skal virkeliggøre ambitionen om vækst i det høje nord.
Ifølge Kopek lagde Infor i sin tid ud med ERP-produkter (Enterprise Resource Planning), men kunderne ville have mere end bare ERP, så enden på det blev, at Infor i dag leverer komplette enterprise-løsninger, performance-værktøjer, asset management-, finans- og HR-værktøjer.
Tilbage i 2006 var Infor en af de største ERP-leverandører på Unix- og Windows-platformen, den største dedikeret til OS/400-platformen og den tredjestørste ERP-leverandør i det hele taget efter SAP og Oracle.
Omsætningen er nu oppe på godt 12 milliarder kroner, og Infor har 8.300 ansatte og 75. 000 kunder på verdensplan. Målt på omsætning er Infor ifølge Kopek verdens 10. største softwarehus.
Halvdelen af de 12 milliarder kroner hentes i USA, 42 procent i Europa, mens en syv-otte procent stammer fra salg i Asien.
Halvdelen sidder i Danmark
Patrick Svanström, nyansat nordisk chef repræsenterer Infors 50 medarbejdere i Skandinavien og Finland hvoraf halvdelen sidder i Danmark.
"Vi har cirka 100 kunder i Danmark. For eksempel Thrane & Thrane, der befinder sig i mellemmarkedet, og også større kunder som Vestas og i Sverige SKF og ABB," siger Svanström.
Det er en hemmelighed
Infor, der fokuserer på den øvre del af mellemmarkedet, vil ikke oplyse, hvor meget virksomheden omsætter for i de enkelte lande.
"Som noget nyt har vi ombygget vores asset management-produkter til også at omfatte udledning fra vandkølere, aircondition og forskellige maskiner og den slags. Hensigten er at finde veje til at nedsætte mængden af udledte skadelige gasser og andre stoffer," siger Patrick Svanström.
De tre E'er
For tre år siden søsatte Infor en strategi med et syv-års sigte vedrørende udviklingen af selskabets produktlinje.
"Strategien handler om de tre E'er - Evolve, Extend og Enrich," siger Wolfgang Kopek.
Evolve, Extend og Enrich kan ikke direkte oversættes, men betyder noget i retning af Udvikl, Udvid og Værdiforøgelse. Infor har i samme forbindelse etableret tre hold, der har ansvaret for hvert sit E.
"Udvikling er det vigtigste. Hvordan bringer vi produktet til det næste niveau," siger Kopek og tilføjer, at "alle produkter er 'SOA-ready', og hvis ikke, kan vi sige, hvornår de er det.
SOA står for Service Orienteret Arkitektur og er et begreb, der er blevet noget af et buzzword de senere år. Tanken bag SOA er, at it-systemer opbygges af enkeltstående moduler, som kommunikerer med hinanden og andre moduler via klart definerede snitflader.
Afgørende at være global
Kopek og Svanström er enige om, at "virksomheder, der ikke er globale, ikke vil overleve."
"Vi har 40 kontorer i 40 lande - 3.000 produktspecialister. Vi understøtter 20 sprog i vores løsninger og har i alt 1.400 servicepartnere med hovedparten i lande, hvor vi ikke er repræsenteret," forklarer Wolfgang Kopek,
Infor kan også tilbyde hosting og vedligeholdelse af kundernes applikationer. Og lidt ude i fremtiden lurer Software as a Service-produkter - altså applikationer, der ikke købes, men lejes.
Kunderne diskuterer SaaS, og i dag har Infor fem applikationer klar, der kan leveres som et SaaS-produkt, og de første kunder er på plads.
"Forventningerne til SaaS i form af øget omsætning er ikke enorme. Vi har i øjeblikket mindre end 10 kunder, men ser klart konceptet som en investering i fremtiden," siger Kopek, der regner med, at presset på omkostningerne hos kunderne vil ændre måden de køber software på.
Konkurrencen afhænger af, hvilken branche, løsningerne skal sælges til, men Microsoft er ikke til at komme uden om på det danske marked, og SAP og Oracle er bestemt også til at få øje på.