Artikel top billede

Lenovo omstrukturerer og deler verden op i to

Lenovo omstrukturerer den globale forretning i et forsøg på at dæmme op for krisen.

Computerworld News Service: Lenovo dropper sine nuværende regionale afdelinger for i stedet at oprette afdelinger for henholdsvis nye og modne markeder.

Omstruktureringen kommer to måneder efter, Lenovo meddelte, at selskabet på grund af den faldende efterspørgsel vil fokusere mindre på Europa og USA.

Den kommer også efter firmaets grundlægger Liu Chuanzhi er vendt tilbage som administrerende direktør i forbindelse med den tidligere topchef, William Amelios, exit fra firmaet.

Lenovos afdeling for modne markeder vil få fokus på Vesteuropa, Nordamerika og Japan, mens afdelingen for nye markeder vil beskæftige sig med Afrika, Mellemøsten og det meste af Asien, heriblandt Kina.

Kina, som er Lenovos vigtigste marked, stod bag 45 procent af firmaets samlede salg i sidste kvartal.

På samme måde vil Lenovo restrukturere produktgrupperne, så de bliver mere direkte rettet imod kunder med henholdsvis højt og lavt forbrugsniveau.

Den nye 'Think Product'-gruppe vil først og fremmest være rettet imod firmakunder, mens 'Idea Product'-gruppen vil fokusere på produkter vendt mod mindre virksomheder og kunder, deriblandt de nye markeder.

Ingen mirakelkur

Bryan Ma, som er analytiker hos IDC, fortæller, at de forandringer, som har sin grund i adskillelsen af de nye og de modne markeder, allerede indledtes ved firmaets tidligere omstruktureringer.

At Lenovo nu i højere grad vil være til stede i de nye markeder kan måske være med til at styrke Lenovo over tid, men det er ikke nogen mirakel-kur, siger Bryan Ma.

"Selvfølgelig vil hele verden, og også de nye markeder, stadig være påvirkede af den nuværende økonomiske krise," advarer Bryan Ma.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere