Computerworld News Service: Lenovo dropper sine nuværende regionale afdelinger for i stedet at oprette afdelinger for henholdsvis nye og modne markeder.
Omstruktureringen kommer to måneder efter, Lenovo meddelte, at selskabet på grund af den faldende efterspørgsel vil fokusere mindre på Europa og USA.
Den kommer også efter firmaets grundlægger Liu Chuanzhi er vendt tilbage som administrerende direktør i forbindelse med den tidligere topchef, William Amelios, exit fra firmaet.
Lenovos afdeling for modne markeder vil få fokus på Vesteuropa, Nordamerika og Japan, mens afdelingen for nye markeder vil beskæftige sig med Afrika, Mellemøsten og det meste af Asien, heriblandt Kina.
Kina, som er Lenovos vigtigste marked, stod bag 45 procent af firmaets samlede salg i sidste kvartal.
På samme måde vil Lenovo restrukturere produktgrupperne, så de bliver mere direkte rettet imod kunder med henholdsvis højt og lavt forbrugsniveau.
Den nye 'Think Product'-gruppe vil først og fremmest være rettet imod firmakunder, mens 'Idea Product'-gruppen vil fokusere på produkter vendt mod mindre virksomheder og kunder, deriblandt de nye markeder.
Ingen mirakelkur
Bryan Ma, som er analytiker hos IDC, fortæller, at de forandringer, som har sin grund i adskillelsen af de nye og de modne markeder, allerede indledtes ved firmaets tidligere omstruktureringer.
At Lenovo nu i højere grad vil være til stede i de nye markeder kan måske være med til at styrke Lenovo over tid, men det er ikke nogen mirakel-kur, siger Bryan Ma.
"Selvfølgelig vil hele verden, og også de nye markeder, stadig være påvirkede af den nuværende økonomiske krise," advarer Bryan Ma.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen