Røgen har kun lige lagt sig, efter Finansministeriet og Skatteministeriet 17. marts trak i nødbremsen. Dermed blev arbejdet med at opbygge Statens It bragt til en brat, men tilsyneladende midlertidig standsning. En nødvendig standsning.
Projektet er nu sat på standby, fordi budgettet skred for den ambitiøse plan om at samle og konsolidere statens administrative it i ét supercenter. Samtidig er projektet komplekst og forbundet med betydelige risiko-faktorer. Der er også fortsat usikkerhed om, hvor store gevinster vi kan håbe på.
Sådan lød forklaringen fra de involverede ministerier.
Dermed bliver sammenlægningen af 15 ministeriers it i ét datacenter under Skatteministeriet næppe til noget. Ikke i den form, som var skitseret i den første version, der årligt skulle høste 667 millioner kroner i besparelser.
Hvis business casen for Statens It er faldet fra hinanden på grund af højere omkostninger og usikre gevinster, så er der blot tale om rettidig omhu. Men i røgen efter den hårde opbremsning lugter der ikke kun af overophedede bremseklodser. Der lugter også af politik.
Der gik nemlig vedholdende rygter om, at Statens It skulle lukke, før regeringen rent faktisk trak i nødbremsen. Forskellige kilder med forskellige interesser gav forskellige versioner af historien - men ville ikke citeres for noget - før ministerierne udsendte pressemeddelelsen med den officielle forklaring.
Man behøver ikke have været spindoktor i noget ministerium for at fange, at noget var i gære.
Tilsyneladende foregik der et politisk spil om budgetter og magt over it-porteføljen i staten - og det nøjagtig samtidig med, at de to involverede ministre var centrale aktører i gætterierne om en mulig ny statsminister og regering.
Så skal man holde tungen lige i munden og lytte til alle eller ingen.
Præmissen i Statens It er helt rigtig
Statsminister Anders Fogh Rasmussen har gennem sin regeringstid gjort god international figur. Hans metode egner sig tilsyneladende til at skabe internationale resultater og kontakter, så han vil uden tvivl være god i spidsen for NATO.
Sætter Lars Løkke Rasmussen sig herefter til rette i Statsministeriet, så får Danmark en statsminister, der har flair for reformer, som han har demonstreret med kommunalreformen.
Til gengæld mislykkedes arbejdet med at centralisere udviklingen af den elektroniske patientjournal, da han var sundhedsminister.
Flytter Kristian Jensen i en ny regering ind i Finansministeriet, så har it-Danmark for alvor lov til at drømme. For den nuværende skatteminister har ved flere lejligheder forklaret, hvor vigtig digitaliseringen af den offentlige sektor er i hans politiske optik.
Med Kristians Jensens innovationskraft og Lars Løkke Rasmussens eksekveringskraft kan vi kun håbe på, at der bliver fyret op under digitaliseringen efter en regeringsrokade.
Statens it kunne for eksempel få en overhaling og gøres bedre og billigere. Dansk IT's formand og CIO i Nykredit Lars Mathiesen opfordrer sammen med Carlsbergs CIO, Kenneth Egelund Schmidt, til, at staten tager ansvaret uden selv at bygge datacentre.
Virtualisering og clustermiljøer har gjort co-location til et regulært alternativ, mener de, der også har den fornødne ydmyghed:
"Det er nok mere end almindeligt kompliceret. Der er et meget tættere samarbejde med nogle kerneleverandører, end jeg er vant til. Det er man nødt til at have respekt for. Men Statens It vil kunne give resultater." Sådan siger Kenneth Egelund Schmidt fra Carlsberg.
Hvis der er tale om politisk limbo i en regeringsrokadetid, så er den hårde opbremsning af Statens It ok.
Hvis der er tale om en business case, der er skredet, så er det tilbage til tegnebordet og udtænke en ny konstruktion. Men det havde ikke krævet en så hård opbremsning, som den vi har set, og som har spredt nervøsitet og usikkerhed blandt it-ledere og it-medarbejdere overalt i staten.
Er der derimod tale om en total opgivelse af Statens It, så er den for alvor gal - for præmissen i Statens It er helt rigtig.