Computerworld News Service: "Vi har meget konkurrence med IBM, og det tror jeg ikke vil ændre sig strategisk set," fortæller Microsofts topchef, Steve Ballmer, under en optræden i New York.
"Jeg tror, det vil give et år eller to, hvor IBM ikke laver andet end at fordøje. Jeg ser frem til det år."
Således kommenterer Steve Ballmer på en mulig fusion mellem IBM og Sun - rapporteret om onsdag af The Wall Street Journal - i sin tale ved Media Summit 2009, hvor han også svarer på spørgsmål fra chefredaktøren for BusinessWeek, Steve Adler.
Topchefen for Microsoft kalder IBM's køb for en god "exit-strategi" for Suns aktionærer men sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor IBM ønsker at købe Sun. Virksomheden har en kompleks portefølje af både hardware- og software-produkter, hvor mange overlapper IBM's eksisterende portefølje.
"Jeg tror, at man samler meget forskelligt op, når man køber Sun," fortæller han.
"Jeg tror, man er nødt til at beslutte sig for, om man vil have det hele."
Microsoft har længe ligget i konkurrence med IBM og Sun dog i mindre grad med Sun, da virksomheden har spredt sig noget i de sidste adskillige år. Microsoft og IBM konkurrerer på en vifte af forretningssoftware-produkter heriblandt middleware, infrastruktur til applikations-udvikling, database-teknologi samt kollaborations- og arbejdsgruppe-software.
Microsofts mest kendte forbindelse med Sun udgøres af en bitter, syv år lang monopol-retssag angående programmeringssproget Java. De to virksomheden afsluttede retssagen i april 2004, hvor Microsoft betalte Sun 11 milliarder kroner (to mia. USD) for licens til Java.
Med hensyn til muligheden for opkøb i Microsoft fremtid, oplyser Ballmer, at virksomheden sandsynligvis vil foretage "10, 15, 20" små opkøb - hvilket han definerer som opkøb til under en halv milliard dollars, cirka 2,7 milliarder kroner, og som ikke en gang nødvendigvis kræver hans godkendelse - i den overskuelige fremtid.
Men Microsoft vil sandsynligvis fortsætte sin traditionelle strategi med at holde opkøb på under en milliard dollars, cirka 5,5 milliarder kroner, af de samme årsager som han nævner i forbindelse med IBM's mulige køb af Sun - store opkøb er ekstremt komplekse, påpeger han.
Microsoft stadig interesseret i Yahoo
En enkelt undtagelse til den regel, navnlig Microsofts forsøg sidste år på at købe Yahoo for 243,5 milliarder kroner, hvilket indtil videre ikke har givet pote, blev også diskuteret.
Steve Ballmer gentog sit standpunkt om, at Microsoft er åben for en form for søgnings-aftale men ikke et fuldstændigt opkøb. Ballmer fortæller, at selvom de har talt sammen i telefonen, så har han ikke mødtes ansigt til ansigt med Yahoos ny CEO, Carol Bartz, for at diskutere en sådan aftale, efter hun tog roret i januar.
"Jeg er sikker på, at vi får en chance for at sætte os ned og tale om det, når det bliver relevant," siger han. "Jeg har kendt Carol i årevis. Hun er meget ligetil, det er der ingen tvivl om. Hun er meget venlig, og når hun har besluttet sig, og hun er klar, så vil vi få en god samtale om opkøbet, fordi hun er den person, hun er."
Ballmer erkendte ikke lige ud, at den ny søgemaskine med navnet Kumo, som Microsoft tester internt, faktisk vil blive den næste generation af Live Search, men han antydede, at det sandsynligvis er tilfældet.
Microsoft bekræftede tidligere på måneden at være i gang med at teste Kumo, hvilket, der længe har været rygter om, bliver det ny brand for Live Search og vil udgøre et større fremskridt baseret på teknologi, som Microsoft købte fra startup-virksomheden Powerset sidste juni.
Powerset udviklede semantisk søgemaskineteknologi, der forsøger at forstå den generelle mening af det, folk skriver i søgninger, og hvis resultater er baserede på denne menings-forståelse.
"Jeg tror, vi kunne have brug for nye omgivelser, som de siger inden for undervisning i organisationskultur," siger han med henvisning til Microsofts Live Search-produkt og generelle søgestrategi. "Når vi er klar til at offentliggøre noget, så gør vi det. Om disse nye omgivelser hedder Kumo - det er da et interessant navn."
Microsoft sakker langt bagud i forhold til markedsførende Google, når det kommer til andele af internetsøgninger, på trods af væsentlige investeringer i sin onlinetjeneste-forretning, hvis formål er at positionere Microsoft bedre for at skabe omsætning på online-annoncering.
Microsofts andel af søgninger i USA lå i februar ifølge comScore på det laveste i 12 måneder med 8,2 procent. Google havde i samme periode en andel på 63,3 procent, og Yahoo havde 21 procent.
Ballmer erkender, at Google har en endnu større markedsandel uden for USA. "Vi har stadig meget at gøre," siger han. "Det er en udfordring men også en mulighed."
Oversat af Thomas Bøndergaard