Danske virksomheder vælger i stigende grad at lade eksterne partnere overtage dele af de ikke strategiske opgaver, men hvad er fordelene? Og er det sikkert?
Svaret er ja, og løsningen er moderne outsourcing, der giver plads til fokus på kerneforretningen. Bundlinjen sætter rammerne for, hvilken retning vi bevæger os i, og derfor bør vi fokusere på det, der sælger. Kantinen lader vi andre om.
Vi kan kun gisne om, hvordan markedet og situationen udvikler sig, og derfor gælder det om at være gearet til at kunne reagere på de ændringer, der måtte komme - og det gælder både os og alle andre.
Forretningen og medarbejderstaben skal være strømlinet og udstyret med de helt rigtige redskaber for at kunne holde på kunderne og bevare konkurrencefordelene, og her giver moderne outsourcing nogle helt klare fordele.
Mange er endnu kritiske over for ideen om at outsource dele af forretningen til eksterne partnere, men som teknologien er skruet sammen i dag, kan jeg kun se fordele ved at lade andre overtage de opgaver, man ikke selv er ekspert i - for eksempel receptionen, kantinen, bogholderiet eller dele af it-funktionen.
Og i den forbindelse er software as a service (SaaS) et brugbart alternativ til at eje og selv vedligeholde software. Man skal kunne leve med ikke at have fuld kontrol over sin software - til gengæld får man en driftsikker og langt billigere løsning.
It-leverandørens dage som software-sælger er talte og skal i højere grad agere arkitekter, som tager ansvaret for sammenhængen mellem de enkelte systemkomponenter, hvad enten de ligger på internettet eller er installeret lokalt i virksomheden.
De fleste vil stadig have nogle systemkomponenter liggende lokalt, og derfor tror jeg, at fremtiden er en hybrid løsning, hvor vi integrerer kundens egne specialløsninger med nettets mange services.
Kravene til konsulenterne øges
Der findes tusindvis af større og mindre applikationer på nettet, der løser specifikke problemstillinger, og vores opgave som arkitekter bliver at få hele systemkomplekset med de mange services til at spille sammen.
De nyeste teknologier og den nye tilgang til markedet øger kravene til it-konsulenterne. Projekterne kan fremover leveres hurtigere, fordi vi ikke skal opfinde det hele fra bunden hver gang.
Man kan sige, at vi går fra at være udviklingshus til at være designhus, men det betyder også, at vores medarbejdere skal videreudvikle deres kompetencer inden for det designtekniske, og det kræver et nyt mindset, større forretningsforståelse samt en bredere teknisk indsigt.
Vores opgave bliver at skabe tryghed om leverancemodellen, og det gør vi bedst, når vi forstår kundernes forretning.
Jeg tror ikke, at en komplet SaaS-løsning, hvor alle systemløsninger placeres på nettet, er løsningen for alle, for her kan det være svært at individualisere de kernestrategiske områder.
Men en kombination af kundens egne kerneløsninger samt standardiserede webservices giver en fleksibel og skalerbar løsning, der er effektiv at implementere og vedligeholde. På den måde kan virksomheden beholde det mest forretningskritiske lokalt og lade andre om det mere generelle.
Modellen er sikker, fordi der er tale om standardapplikationer, der er overvåget 24 timer i døgnet, og som løbende opgraderes og opdateres. Mulighederne for at skabe en fleksibel løsning er store, fordi kapaciteten er enorm, og fordi løsningen kan tilpasses fra dag til dag, og det må siges at være en fordel i tider som disse, hvor mange har fokus på at reducere de faste omkostninger.
Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.