Hvad ville du gøre, hvis du fik 22.000.000 kroner til at digitalisere Statens Museum for Kunst?
Det skal du nok tænke lidt over, og mens du gør det, kan du jo lægge vejen forbi freddie.smk.dk og se, hvordan museet selv griber opgaven an.
De har ikke brugt alle pengene - som blev doneret af Nordea Fonden sidste år - på ovenstående præsentation af den danske surrealist Wilhelm Freddie. Ifølge museets blog (www.smk.dk/blogs/digital.nsf), kommer der 30 af disse mikrosites, som bliver indbyrdes forbundet.
Er det måden? 30 flashbaserede mikrosites. Det virker frygtelig gammeldags og meget museumsagtigt.
Vi har nok alle en tendens til at overføre gamle udtryksmåder til nye medier. Aviser på nettet ligner aviser på papir, E-handel ligner postordrekataloger og så videre.
Der går tid, før nye medier finder deres form. Det tog tid for radioen, og det tog tid for tv. Det tager bestemt også tid for web, men alligevel. 30 flashbaserede mikrosites, der linker lidt til hinanden, kan da ikke være den rigtige måde at formidle kunst på nettet her i 2009.
Ser ikke moderne ud
Men hvad er så måden? Skal museet indrage Flickr, MySpace, YouTube, Facebook? Skal de udvikle widgets til skrivebordet, så vi alle kan få et nyt kunstværk som baggrundsbillede hver dag? Skal de udvikle webwidgets, som kulturministeriet og alle vi andre kan sætte på vores websteder? Hvad med en applikation til iPhone? Eller virtuelle kunstklubber, hvor kunstinteresserede kan mødes?
Der er mange muligheder. I morgen er nogle af dem væk, og der er kommet nye. Måske er det klogt at have en lidt konservativ indgangsvinkel, men jeg har nu en fornemmelse af, at det ikke lige er det signal, museet prøver at sende. Det skal vist helst se lidt moderne ud, men det gør 30 flashbaserede mikrosites altså ikke.
Så, nu har du haft lidt tid til at tænke over, hvordan du ville spendere pengene. Næste skridt er at besøge ovennævnte blog og fortælle om dine ideer. Museet mangler stadig 29 mikrosites, så der er stadig tid til at gøre det lidt smartere.
Og skulle du være interesseret i Wilhelm Freddie, kan du på den første mikroblog spille dig til gratis adgang til udstillingen. Altså den rigtige udstilling henne i virkeligheden. Som du skal lette røven for at se.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.