Computerworld mener: Endelig er der forår i luften over den krise- og klimaplagede nordlige del af den nordlige halvkugle, hvor en god del af verdens såkaldt rigeste lande hober sig sammen.
Solen skinnede i denne uge, og foråret var tydeligvis i luften.
Måske var det bare derfor - men et eller andet sted synes de seneste seks måneders stadig mere negative grundtone at være afløst af en med en anelse mere positive eller blot neutrale nuancer.
Det har været en utrolig trist og træls vinter, der begyndte allerede den 15. september.
Det var den dag, de amerikanske lovgivere valgte at lade det amerikansk baserede men ekstremt globaliserede finanshus Lehman Brothers gå ned og for alvor fik åbnet øjnene i resten af verden for det økonomiske korthus, der var ved at falde sammen om ørerne på os.
Siden har der været travlt med at finde en krisegrimasse, der kunne passe. Var krisen som den seneste, som den før, eller var det virkelig lige så slemt som i 1930'erne?
Der synes nu at være enighed om formuleringen: Den værste krise i vor tid, selvom denne sproglige stiløvelse ikke er nogen trøst for de mange mennesker, der har mistet deres job til dato - også i it-branchen.
Tager ni måneder at komme på ret kurs
På foreningen IT-Branchens årsmøde i sidste uge pegede cheføkonom Helge Pedersen på, at de politiske indgreb, som blev gennemført i sensommeren og begyndelsen af vinteren, først virker på ni måneders sigt.
Den maksimale effekt ser vi først efter halvandet år. Så alt andet lige tynges vi stadig af de økonomiske effekter, som rentestigningerne frem til august 2008 skabte.
Derfor er det heller ikke for sent for it-branchen at opnå en fordel ved at sætte ind med en samlet satsning på et af branchens stærkeste kort i øjeblikket: samarbejdsværktøjer.
Der er nemlig efterspørgsel. SharePoint er Microsofts hurtigst sælgende produkt nogensinde. Lignende løsninger fra andre leverandører rykker godt, og Google er også med til at udbrede samarbejdsværktøjerne.
Løsninger med samarbejdsværktøjer, der giver virksomheder mulighed for at arbejde sammen om projekter og dele viden på tværs af både geografi og virksomheder, er ingen nyhed.
Mulighed for at få det nemmere og billigere
Men muligheden for at gøre det nemmere og billigere end nogensinde før og samtidig tilsætte unified communications gør samarbejdsværktøjer til et regulært fix, når det gælder om at tackle både krisen i økonomien og miljøet.
For onlinesamarbejde med videoforbindelse kan naturligvis hurtigt høvle tiltrængte procenter af rejsebudgettet og dermed både spare penge og CO2-udslip.
Samtidig kan samarbejdsværktøjerne være det, der skal til, for at de bedste og hurtigste virksomheder kan udnytte konkurrencefordelene i en verden, hvor stort set alle konkurrenterne også både producerer og administrerer så effektivt som muligt takket være investeringer i forretningssoftware.
Effektivitet har i høj grad været mantraet for strategisk it-anvendelse de sidste 25 år.
Der er en god chance for, at mantraet for strategisk it-anvendelse i en periode bliver innovation og muligheden for at udvikle hurtigt og bedst uden unødigt spild af ressourcer.
Den næste konjunkturcyklus vil uden tvivl være grøn og præget af et ønske om at begrænse CO2-udslip og minimere anvendelsen af råstoffer.
Derfor giver det også god mening, at it-branchen lige nu går efter de lavthængende frugter som strømbesparelser.
Men næste skridt skal være en langt mere målrettet satsning på de samarbejdsværktøjer, der vil gøre informationsteknologien til drivkraft også om 10 år, når vi - krise eller ej - stadig vil have flere uden for arbejdsstyrken end i arbejdsstyrken.