De danske skolelærere melder sig nu også på banen i kampen mod multimedieskatten.
Danmarks IT-vejlederforening har forfattet et brev til skolens minister, hvor den argumenterer for, at beskatningen på bredbånd og pc'er giver ringere undervisning af vores børn.
"Det kan i forvejen være svært at overtale lærerne til at anvende it," siger Malte von Sehested, som er lærer og næstformand i Danmarks IT-vejlederforening.
"Derved kan det blive endnu en sovepude, hvis regeringen vil kræve betaling for at få stillet udstyr til rådighed. I og med at man selv skal betale en stor del af gildet, vil der for nogle være en undskyldning for ikke at engagere sig i it, og derved integrere det i undervisningen," vurderer han.
Gør noget Bertel Haarder
Danmarks IT-vejlederforening har valgt at henvende sig direkte til Undervisningsminister Bertel Haarder, selv om det egentlig er skatteministeren, som er ansvarlig.
Det skyldes, at foreningen vurderer, at forslaget vil forringe undervisningen, og derved er en sag, der kryber over på undervisningsministerens bord.
Håbet er derfor, at Bertel Haarder vil gøre sin indflydelse gældende i fortolkningen af skatteloven, således at skolens pædagogiske personale ikke bliver ramt økonomisk for at udføre det arbejde, som de er ansat til, lyder det i et åbent brev til ministeren.
Brevet lyder således:
Åbent brev til undervisningsministeren
Kære Undervisningsminister Bertel Haarder.
Vi henvender os til dig, skønt det egentlig er din kollega, skatteministeren, der har forårsaget vores reaktion.
Grunden er denne, at din kollegas multimedieskat på 5000 kr årligt for at have arbejdsgiverbetalt multimedieudstyr med hjem kommer til at ramme folkeskolen på et i forvejen meget ømt sted, nemlig integration af IT og medier i skolen.
Lærere og pædagoger har en lang tradition for at finpudse deres forberedelse hjemme, hvor der er ro til fordybelse, og eftersom langt de fleste skoler ikke stiller en personlig arbejdsplads til rådighed for den enkelte lærer, er det derfor naturligt, at man bruger sit private skrivebord derhjemme til at forberede sig ved eller rette opgaver.
Så vidt vi husker, har der aldrig været tale om, at lærere skulle sættes i skat af at tage skolens bøger eller andre materialer med hjem for at sætte sig ind i de didaktiske overvejelser omkring anvendelsen af disse.
De fleste lærere har i forvejen en computer derhjemme, og de færreste har en arbejdsgiverbetalt internetadgang, på trods af, at skolens intranetsystem bruges hjemmefra i stor stil.
Det, at personalet har en af skolens computere med hjem, betyder meget i forhold til integrationen af it og medier i undervisningen, idet man ikke skal forvente, at lærerens og pædagogens private pc har det samme programmel, som er installeret på skolens computere.
Vi i Danmarks IT-vejlederforening vil derfor afvise, at hjemlån af en af skolens bærbare computere til forberedelse og efterbehandling skal betragtes som et frynsegode for skolens personale, og vi har en grim fornemmelse af, at personalet vil reagere meget negativt og føle det som et benspænd i forhold til den kæmpeindsats, den enkelte ansatte i skolen skal præstere for at få ændret hele undervisningssiden fra analoge til digitale undervisningsmidler- og redskaber.
Vi tror på, at du er enig i vore betragtninger, og vi håber derfor, at du vil gøre din indflydelse gældende i fortolkningen af skatteloven, således at skolens pædagogiske personale ikke bliver ramt økonomisk for at udføre det arbejde, som de er ansat til.
Med venlig hilsen
på foreningens vegne
Per Kristensen
Landsformand
Danmarks IT-vejlederforening