Computerworld News Service: Jonathan Schwartz har netop offentliggjort det første blogindlæg i en planlagt serie på tre eller fire, der skal handle om Suns fremtid. Heri fortæller han, at selskabet i løbet af året planlægger nye tiltag i forbindelse med emner som open source-storage, netværk, OEM-partnerskabet i forbindelse med Solaris, MySQL, Java, cloud-tilbud og andre nye projekter.
Med til hans indlæg følger desuden en video, der dog først og fremmest består af gentagelser af det skrevne.
"Sun er privilegeret, idet selskabet har en exceptionel god økonomi for tiden med mere end 17,6 milliarder kroner, vi kan bruge, og med næsten to årtiers erfaring med at skabe et positivt cash flow," skriver Schwartz i indlægget.
Derudover pointerer han, at Sun både har teknologier og folk, som vil komme til at spille en stadigt mere central rolle i økonomien. Han mener, at Suns produkter vil kunne hjælpe firmaer til at vokse og blive stærkere, ligesom de kan hjælpe regeringer til at stimulere økonomien. Offentlige investeringer vil helt sikkert blive en drivende faktor i forhold til teknologiudvikling, og det, fastslår Jonathan Schwartz, vil Sun tage del i.
"Alt i alt, så er jeg hverken bekymret for den rolle, informationsteknologien vil komme til at spille i forhold til økonomien eller for at Suns produkter ikke skulle være relevante. Jeg er i det hele taget ikke bekymret for fremtiden, jeg er bare spændt på, hvornår den ankommer."
Hyler i kor
Jonathan Schwartz fortæller, at han for tiden både har kunder, der kæmper men også kunder, der har succes.
"Indledningsvist må jeg hyle i kor med dem, der er bekymrede for økonomien. Jeg taler ofte med kunder, der har virksomheder, som nu er delvist offentligt ejede, og hvis aktier er faldet med 95 procent eller mere. Deres økonomi og forretning i det hele taget er under et voldsomt og helt usædvanligt pres.
Som enhver anden virksomhed er vi afhængig af vores kunder, og derfor har vi selvfølgelig også vores udfordringer - ok, kriser fordrer innovation, det er rigtigt. Men først når kunderne får taget mod til sig og kravler frem fra under skrivebordene igen," siger Jonathan Schwartz.
Men andre kunder, som for eksempel nystartede medievirksomheder, firmaer der beskæftiger sig med telekommunikation og forskellige offentlige instanser, har "aldrig haft det bedre", siger han. Men de udgør så også kun en "glad minoritet".
Sun skal rekruttere udviklere, der kan bruge Suns tjenester og software, som har overbevisende, kommerciel gennemslagskraft og som kan gennemføre salg, understreger Jonathan Schwartz.
Suns førsteprioritet i forhold til det finansielle område er, at virksomheden skal genere et frit cash flow, mens den strategiske førsteprioritet er at opdyrke den del af markedet, som stadig er købedygtigt, fortæller han.
"Når vi har det på plads, og det tror jeg for eksempel, vi har i forhold til vores open storage forretning, så vil vores konkurrenter både skulle slå os på det åbne software og så igen foran de betalende kunder.
Det er en svær kombination, og specielt hvis man er en forhandler af proprietær software, der lader som om, man godt kan lide åben software, så længe det ikke konkurrerer med ens egne produkter," advarer Jonathan Schwartz.
I slutningen af december 2008 blev Suns andet regnskabskvartal afsluttet, og virksomheden kunne fortælle, at omsætningen havde været 19 milliarder kroner, hvilket er 10,9 procent mindre end samme kvartal året før, hvor omsætningen var på 21 milliarder kroner.
Til gengæld er den steget med 7,7 procent i forhold til selskabets første regnskabskvartal, hvor omsætningen lå på 18 milliarder kroner. Sun har alt i alt haft et tab på 1,2 milliard kroner i dets andet regnskabskvartal.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen