Computerworld News Service: Det er vigtigt at opretholde et professionelt online-image, sådan som jobmarkedet ser ud i dag, men Web 2.0 gør det ikke nemt.
"Det første, en arbejdsgiver gør, når han skal afholde jobsamtaler, er at Google kandidaterne," siger Michael O'Connor Clarke, direktør for Thornley Fallis Communications. Han mener, at det er blevet en "instinktiv reaktion".
Og søgeresultaterne på Google er især vigtige for it-arbejdsstyrken.
"Hvis en ansøger beskæftiger sig med it, forventer jeg, at han har et ret veletableret online-footprint," siger Michael O'Connor Clarke.
John Carson, konsulent med speciale i sociale medier hos Echo Communications, mener, at folk vil have gennemsigtighed.
"Hvis en arbejdsgiver er interesseret i at ansætte en kandidat, vil han gerne sikre, at personen rent faktisk har de rigtige kvalifikationer og ikke bare bader sig i sin tidligere arbejdsgivers succes," siger han.
En potentiel medarbejders omdømme online kan øge eller ødelægge personens chancer for at få en eftertragtet stilling, især for it-professionelle, der i høj grad bliver bedømt på deres tekniske viden, siger Dave Willmer, direktør for Robert Half Technology.
Og på grund af det nuværende økonomiske klima er mange arbejdsgivere ekstra forsigtige med, hvem de byder indenfor, tilføjer Dave Willmer.
"Enhver oplysning, der får en rød lampe til at lyse, kan ødelægge kandidatens chance for at få jobbet," siger han.
Vores privatliv er offentligt
Men det er svært at holde styr på sit online-ry med Web 2.0. Mange adskiller deres privatliv og arbejdsliv, men det kan man ikke på internettet, siger Igor Abramovitch, bestyrer af Robert Half Technology i Toronto.
"Vores privatliv er offentligt på nettet i dag," siger Michael O'Connor Clarke. Derfor er det meget vigtigt, at folk er fornuftige og forsigtige, når de vælger, hvilke oplysninger de vil lægge ud på nettet."
Men mange er ikke klar over, hvor potentielt skadelige deres online-aktiviteter kan være.
Selvom de oplysninger, arbejdsgiveren finder på nettet, ikke er skadelige rent professionelt, kan de hjælpe med at bekræfte eller afkræfte hans indtryk af kandidaten, påpeger Igor Abramovitch.
Man kan stille spørgsmålstegn ved den etiske korrekthed i at kigge på potentielle kandidaters profiler og sociale netværksaktiviteter på nettet, men det er ikke desto mindre en interessant taktik for arbejdsgivere, der gerne vil have en bedre baggrund for at tage stilling til, om kandidaten er den, han siger, han er under en samtale, siger Nigel Wallis, research director hos IDC Canada.
"De fleste er meget opmærksomme på deres image blandt andre mennesker - hvordan de er påklædt, om de har barberet sig, hvilken bil de kører i, hvilken pc de har - små ting der viser, hvem de er. Så det er meget naturligt at ville holde øje med - og beskytte sit ry på nettet," siger Paolo Pasquini, talsperson for Consumer and Online hos Microsoft.
"Men der er alligevel mange, der ikke gør det."
Læs mere: 13 strategier til at forbedre dit online-omdømme
Brug LinkedIn til at forbedre dit omdømme på nettet
Oversat af Mille Bindslev