Telefoni over internettet også kaldet IP-telefoni er billigt for brugerne og en god forretning for udbyderen Firstcom A/S, der sidste år overtog 2.500 kunder fra det TeliaSonera-ejede Call me.
"Vi er meget tilfredse med regnskabet, og det gælder både toplinje og bundlinje," siger Mikkel Munksgaard, administrerende direktør og stifter af Firstcom, der tidligere var kendt som Dansk Erhvervs-Telefoni.
Omsætningen i 2008 steg 27 procent i forhold til året før og nåede 17,5 millioner kroner, mens resultatet før skat landede på 671.000 kroner.
"Hvis du ser på konkurrenterne, så er der ingen i branchen, som kan prale af noget, der bare ligner vores resultat, og jeg regner bestemt med, at udviklingen fortsætter i 2009," siger Mikkel Munksgaard.
Blandt konkurrenterne regner Munksgaard IP Vision, Comendo og SuperTel (det gamle V2Tel), ligesom han sidste år også regnede TDC og Microsoft blandt konkurrenterne.
Betalt over driften
Resultatet er beskedent, blandt andet fordi Firstcom de seneste tre år har betalt selskabets udviklingsomkostninger over driften.
"Til gengæld har vi ingen gæld, ingen dyre licensudgifter og står i dag med en solid og stabil kundemasse," siger Mikkel Munksgaard.
Han tror, at den økonomiske krise får mange omkostningsbevidste små og mellemstore virksomheder til i højere grad end tidligere at vælge en IP-telefoniløsning.
"Der er ingen tvivl om, at den likviditetsknaphed, som mange virksomheder står i, betyder, at produkter, hvor der er 'value for money', fra dag et er meget attraktive," siger Firstcom-direktøren.
Munksgaard mener også, at det er til Firstcoms fordel, at Danmarks største teleselskab (TDC, red.) "ifølge en brancheekspert for nyligt hævede sine erhvervspriser med 20-40 procent."
Fordel ved ekstern drift
Fordelen ved at vælge en IP-telefoniløsning, hvor driften ligger 'ude i byen', er ifølge Firstcom, at omkostningerne stort set begrænser sig til software, hvor IP-løsninger fra leverandører som Avaya og Siemens for det første koster til hardware, hvorefter der er udgifter til elektrikere/konsulenter, der skal tilpasse løsningen.
"Hos os er der bare en anelse arbejde med en browser, og hvis du vil flytte din telefon til en anden arbejdsplads i firmaet, er det bare at tage den ud af netstikket og sætte den i et andet sted," forklarer Mikkel Munksgaard.
Indeværende år bliver ifølge direktøren også præget af vækst, om end han ikke sætter tal på forventningerne.