Artikel top billede

Kun en enkelt procent af alle, der downloader en applikation fra App Store, benytter sig på lang sigt af applikationen til sin iPhone. Foto: Torben Klint

App Store vokser, men applikationerne bruges ikke

Undersøgelse viser, at kun 20 procent af de brugere, der downloader gratis applikationer fra Apples App Store faktisk tager dem i brug.

Computerworld News Service: Brugere af iPhone har dårlig hukommelse.

Det er i hvert fald en mulig konklusion ud fra de data, som Pinch Media har indsamlet i arbejdet med at hjælpe udviklere til at spore brugen af deres iPhone-applikationer.

Pinch Medias data viser, at kun 20 procent ud af de brugere, der downloader gratis applikationer fra Apples App Store, faktisk bruger dem dagen efter. Og langt færre bruger dem, som dagene går.

Det står kun en smule bedre til for købte applikationer: 30 procent bruger en købt applikation dagen efter, de købte den. Og her er frafaldet de efterfølgende dage omtrent lige så stort som ved de gratis apps.

Generelt er det kun en enkelt procent af alle, der downloader en applikation fra App Store, der på lang sigt benytter sig af denne app, viser Pinch Medias data.

Der kan dog påvises nogle forskelle i forhold til hvilken type applikation, det handler om. For eksempel bliver sports-applikationer brugt mere end andre på kort sigt, mens underholdnings-applikationer har det med at blive brugt mere end andre på lang sigt.

Pinch Media viser eller i det mindste bekræfter også nogle andre interessante brugstendenser. Udviklere har langt større succes i toppen af App Store, hvor Apple rangordner apps ud fra popularitet. Pinch Media fortæller, at antallet af daglige downloads stiger med en faktor på 2,3, så snart en applikation rammer top 100.

De gratis applikationer har det med at blive brugt mere end de købte. Brugere kører i gennemsnit gratis apps 6,6 gange så ofte end betalte apps, oplyser Pinch Media.

Disse konklusioner kan virke overraskende og skuffende for udviklerne, hvoraf mange anser økosystemet for iPhones applikationer som den første rigtige mulighed for at opbygge en forretning i forhold til trådløse applikationer.

God viden for nye butikker

Forud for lanceringen af den brugervenlige App Store var der ikke mange mobilbrugere, der nogensinde downloadede nye applikationer til deres telefoner. Det betød, at den bedste måde for en udvikler at få en applikation ud på, var at overbevise telefonleverandørerne om at installere deres applikation på telefonen fra starten af - hvilket er en dyr, tidskrævende og udfordrende opgave.

Pinch Media indsamlede data fra "nogle få hundrede" applikationer fra App Store, som bruger firmaets hostede analyseprodukt. Heriblandt er både gratis og betalings-applikationer, der har været rangerede som mest populære, fortæller Pinch Media.

App Store tilbyder på nuværende tidspunkt mere end 15.000 applikationer, og brugere har downloadet applikationer flere end 500 millioner gange.

Dataene fra Pinch Media kan vise sig at blive værdifulde for udviklere, der også overvejer at bygge applikationer til andre lignende applikations-butikker, der vil forsøge at følge i fodsporene for Apples succes med App Store. Der er indtil videre blevet annonceret eller allerede åbnet applikations-butikker til Android, Windows Mobile, BlackBerry og Palm Pre.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere