Vi ved, at tiderne er til mådehold, branchen er under pres, kunderne er tilbageholdende, og mange står over for omfattende nedjusteringer.
Det eneste, vi ikke ved, er, hvordan situationen udvikler sig, og hvordan det ender. Men en ting er sikkert, og det er, at krisen stresser!
Den finansielle krise betyder større usikkerhed blandt medarbejderne i branchen, og omstruktureringer og stramninger gør det svært at stille en jobgaranti. Vores job har betydning både for vores privatøkonomi og for vores generelle velbefindende, og mange mennesker identificerer sig med deres job.
Derfor er det også helt naturligt at bekymre sig om, hvad der kommer til at ske fremover. Mange vil opleve et øget arbejdspres - og sammen med uvished øges risikoen for stress.
Effektiv stresshåndtering kræver, at både medarbejdere og ledelse deltager i arbejdet med at forebygge, opdage og håndtere stress, og det er alfa og omega at kende symptomerne.
Lederen skal turde
Stress er et stigende problem på mange arbejdspladser, og effektiv håndtering af stress kræver en aktiv indsats. Her spiller mellemlederne en vigtig rolle, fordi de fungerer som bindeled mellem virksomhedens forskellige afdelinger og mellem medarbejderne og ledelsen.
Lederen skal turde spørge ind til faresignalerne, og hvis medarbejderen ikke selv formår at vende den negative spiral, skal lederen have den nødvendige viden og værktøjerne til at hjælpe medarbejderen tilbage på sporet.
Det kan være svært at erkende, at man er stresset eller har behov for hjælp, og mange bekymrer sig om, hvad kollegerne tænker. Derfor er det helt afgørende, at handlingsplanen lægges i samarbejde med medarbejderen. I Columbus IT underviser vi regelmæssigt ledere og medarbejderne i stresshåndtering for at bevare fokus og skabe større forståelse for stress.
I krisetider er ros vigtigere end nogensinde
Vi skal simpelthen blive bedre til at holde øje med og være opmærksomme på hinanden, og hvis vi spotter symptomerne, skal vi alle tage ansvar og gøre noget ved det. Det er vigtigt at huske på, at stress er et individuelt problem, som bedst løses i fællesskab.
I krisetider er ros, anerkendelse og medarbejderpleje vigtigere end nogensinde, og derfor er dialogen med medarbejderne central. Ledelsen skal være åben og ærlig om virksomhedens situation, så der ikke opstår unødvendige spekulationer og misforståelser.
Det betaler sig også at være realistisk i forhold til, hvad medarbejderne formår og ved at holde øje med, om medarbejderne er glade og motiverede, er det lettere at identificere, hvem der måske ikke magter deres opgaver og behøver hjælp.
Tiden er præget af ændringer i markedet, og det betyder, at usikkerheden blandt medarbejderne vokser. Derfor er det ledelsens opgave hele tiden at informere om planerne for virksomheden og dermed også for medarbejderne. Vi skal alle indarbejde de sunde vaner nu, så vores krop og sind kan klare et større arbejdspres i en periode.
Det skal være sjovt at gå på arbejde
Det handler om at indføre rutiner og arbejdsgange, der gør det lettere at overskue opgaverne og i høj grad om at passe på sig selv. Når vi passer bedre på os selv, får vi energi, overskud og plads til andre ting.
Spændende fritidsinteresser hjælper med at stresse af, og så er det er fuldstændig ligegyldigt, om det drejer sig om ridning eller guitarspil, bare fokus flyttes væk fra arbejdet
Det skal være sjovt at gå på arbejde, og det er virksomhedens ansvar - i samarbejde med den enkelte medarbejder - at hjælpe til med at skabe balance mellem arbejde og fritid, og når krisen stresser, kan en effektiv stresspolitik betyde forskellen på sammenbrud og sammenhold.
Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.