Computerworld News Service: Fakta taler for sig selv: I modsætning til sine hovedkonkurrenter i smartphone-markedet tilbyder Apple ikke centraliserede administrationsværktøjer til store virksomheder til at pushe applikationer til iPhone eller til at styre telefonens applikationer.
Selvom Apple tilbyder den gratis iPhone Configuration Utility til opsætning, sikkerhed og styring, er det ingenting i forhold til BlackBerry Enterprise Server (BES), Microsoft System Center Mobile Device Manager, Nokia Intellisync Device Management eller Motorola Good Mobile Suite, som store virksomheder er vant til.
Bob Egan, som er chefanalytiker hos Tower Group, siger, at der i iPhone stort set ikke er indbygget nogen sikkerhed og administration, som han ville betragte som i enterprise-klassen.
Apple har ikke fuldstændigt ignoreret de store virksomheder
Det er ikke fordi, at Apple slet ikke har forsøgt at tilfredsstille kunder, der ønsker at bruge iPhone på arbejdet.
For eksempel kunne brugere af den første version af iPhone ikke synkronisere e-mails.
Så selvom man havde læst og slettet e-mails på sin iPhone, så måtte man efterfølgende også slette dem, når man kom tilbage på kontoret.
Det samme gjaldt for kalenderen.
Understøtter Exchange
Men iPhone OS 2.x understøtter Microsoft ActiveSync og muliggør således synkronisering med Exchange, og IBM har tilføjet en lignende funktion til iPhone til Lotus Notes-brugere.
Muligheden for fjernstyret at slette al data fra telefonen - og således undgå en stor sikkerhedsrisiko - blev også tilføjet iPhone OS 2.x.
Men en af de største styrker ved BlackBerry Enterprise Server er muligheden for at installere applikation fra centralt hold.
Selvom Apple har lovet sine erhvervsbrugere denne mulighed, så er det hele stadig centreret omkring iTunes.
It-afdelingen kan godt installere tilpassede applikationer på ansattes iPhones uden først at måtte offentliggøre softwaren på Apples App Store, men det kræver altså, at hver ansattes iPhone forbindes fysisk til en computer for at overføre applikationen.
"IPhone har en forbrugerdistributionsmodel af applikationer, som Apple har haft succes med, men telefonen er ikke gearet til den måde, hvorpå store virksomheder køber, modificerer og vedligeholder applikationer. Distributionsmodellen fejler," forklarer Egan.
Sikkerheden vil blive mere og mere besværlig
Richard Stiennon, som er ledende analytiker hos IT-Harvest, er enig i, at de nuværende sikkerheds- og administrationsværktøjer ikke kan klare ærterne.
Og problemet vil kun blive værre på grund af iPhones brug af åbne API'er, som hjælper telefonen til at interagere bedre med andre værktøjer og tjenester, men åbner også for malwarerisici.
"De åbne eller blot delvist åbne API'er kan ikke sikres på nogen nem måde," mener han.
Steinnon forventer, at sikkerhedsleverandørerne vil byde på flere og bedre værktøjer i takt med, at efterspørgslen på iPhone tvinger erhvervslivet til at tage den til sig
Dette er tilfældet ikke kun for iPhone, men for alle mobile enheder, der ellers er designet primært til forbrugere, såsom Googles Android-platform, bemærker han.
Faktisk gælder det stort set alt andet end BlackBerry og måske Windows Mobile.
Skeptikerne: iPhone er ikke andet end et legetøj
Egan fra Tower Group anser sådanne værktøjer til enterprise-administration af iPhone som trojanske heste, som it-afdelingen skal være varsom med.
Tilgængeligheden af disse værktøjer vildleder erhvervsbrugere til at tro, at iPhone er kompatibel med sikkerheds- og compliance-behov i enterprise-klassen, selvom den ikke er det, mener han.
"I det øjeblik man forsøger at udrulle administration og sikkerhed og tilpasse applikationer i stor skala, så holder det ikke," forklarer han.
Ifølge Egan tager store virksomheder platformbeslutninger, der typisk ikke er gjort ud fra anvendeligheden af et enkelt apparat.
Indtil Apple er indstillet på at tale om sin langsigtede enterprise-strategi eller om compliance, administration og sikkerhed, så kalder han iPhone for en "one-trick pony:" Et forbrugerprodukt og intet andet.
Oversat af Thomas Bøndergaard