Som Computerworld kunne kunne berette i sidste uge, står det skidt til for de danske e-bøger. Der er hverken udbud eller efterspørgsel og dermed intet marked.
Men hos Gyldendal, som er en af aktionærerne i Ebog.dk, men også sælger e-bøger via andre kanaler, er man ved at gøre klar til et indtog på netop dette nichemarked, ligesom det for to år siden var tilfældet med lydbøger.
"Gyldendal gik ind på lydbogsmarkedet for to år siden, og det er lykkedes os at lave en ikke ubetydelig forretning på den tid," siger forlagschef Cliff Hansen.
Er fantasien derude?
Direktør i Publizon, Steffen Sørensen, efterlyste for et par dage siden fantasi hos de danske forlag, som efter hans mening endnu ikke har turdet satse rigtigt på e-bøger.
"Jeg oplever det lidt som en Catch-22. Der er mangel på udbud, og det giver mangel på efterspørgsel, som giver mangel på udbud igen, fordi forlagene har svært ved at se en forretning i det," vurderer Steffen Sørensen.
Den problematik kan Cliff Hansen godt nikke genkendende til, og han anerkender, at der skal større satsninger til, hvis markedet skal udvikles til noget bæredygtigt.
"Jeg tror, Steffen har ret i, at der har været en mangel på titeludbud, og det er vi i fuld gang med at gøre noget ved," siger Cliff Hansen.
"Vi tror på, at lige så snart vi begynder at vælte titler ud, så begynder der at være interesse. Vi mener jo, at vi sidder med mange interessante titler, og det er vi sikre på vil være med til at øge efterspørgslen."
Cliff Hansen tror dog ikke, at en revolution vil komme på grund af et enkelt produkt, men i stedet på en bred front. Derfor fokuserer man hos Gyldendal på at udvikle til mange formater, så kunderne selv kan vælge, hvor e-bogen skal læses.
"Vi skal levere indholdet på den måde, som brugerne gerne vil have det. Det kan være på én måde i dag, og en anden i morgen. Derfor er den interne proces også baseret på en XML-løsning, så vi kan få det i de rigtige strukturer og formater og levere i det, der nu er relevant," siger han.
Erfaringer fra musikbranchen
På mange områder kan man sammenligne bogbranchens forestående udfordringer med musikbranchens, som i sin tid valgte at låse musikfiler med kopibeskyttelse, uden det store held.
Den problematik er Cliff Hansen opmærksom på, og der er da også blevet trukket på erfaringerne fra musikbranchen i forbindelse med e-bøger.
"Der begik man jo nogle fejl i starten - set med vores øjne. Blandt andet ved kopibeskyttelsen. Jeg tror, de fleste anerkender, at musikbranchen begik en brøler ved at beskytte musikken så voldsomt, at selv dem der havde lyst til at købe den, dårligt kunne," fortæller Cliff Hansen.
"Og hvis det endeligt lykkedes, så var det i et dårligt format, mens man, hvis man piratkopierede, fik musikken nemt og hurtigt og i et format, man kunne bruge."
Ikke noget helt nyt
Problematikken har tidligere været oppe hos Gyldendal, som i dag sælger lydbøger helt uden nogen form for DRM (Digital Rights Management), ligesom musikindustrien i dag gør mange steder.
"Erfaringerne er, at det fungerer rigtig godt," fortæller Cliff Hansen, som dog anerkender risikoen i at sælge materialet på den måde.
"Vi støder selvfølgelig på noget piratmateriale her og der, og så gør vi noget ved det. Men det skal ikke forhindre, at vi kan sælge det til de ærlige brugere."
Om e-bøgerne fremover skal være beskyttet af DRM fra Gyldendals side, er endnu ikke helt afklaret. Som udgangspunkt er Cliff Hansen positiv overfor de muligheder, der ligger i PDF-filer på nuværende tidspunkt, men samtidig mener han, at det er et spørgsmål om balance mellem ophavsret og brugervenlighed.
"Den generelle holdning er, at det ikke nytter noget at beskytte sig så voldsomt, at der ikke er nogen, der kan have glæde af det materiale, man laver. Hvis det giver problemer, så må vi overveje det igen," siger Cliff Hansen.
Cliff Hansen tror på, at vi i løbet af to til tre år vil se et marked for e-bøger i Danmark, som er "kommercielt interessant."