Den kriseramte pc-producent Lenovo vil skærpe sit fokus på de spirende vækstmarkeder, hvor der er stort potentiale for prisbillige computere.
Det fortæller Lenovos nye administrerende direktør, Yang Yangqing, der i sidste uge tiltrådte som topchef og dermed erstattede William Amelio.
Yang Yangqing peger på som Indien, Tyrkiet og Polen som nye kernemarkeder for Lenovo.
"Vi skal også dække den lave ende af marekdet. Det er vigtigt, at vi ikke mister denne del," siger han til Financial Times.
Detaljerede planer
Lenovos ledelse skal nu til at udarbejde detaljerede planer, der blandt andet skal indeholde de markedsandel-mæssige mål, som Lenovo skal sigte efter i hvert kvartal.
"Kun disse markeder kan sikre også hyper-vækst," siger Yang Yangqing.
Lenovo har tidligere haft fokus på de lidt dyrere pc'er, som fik et ordentligt skub fremad, da selskabet i 2005 købte IBM's forretning for bærbare pc'er.
Yang Yangqing peger på, at it-industiren altid har forandret sig hurtigt, når det gælder teknologi, priser og produkter.
"Man er nødt til at følge disse forandringer hurtigere end konkurrenterne, hvis man vil vinde," siger han.
Selskabet kastede sig i begyndelsen af januar ud i en fyringsrunde, der også kommer til at ramme Danmark.
Lenovo har tidligere været ude i større fyringsrunder, i det selskabet i både 2006 og 2007 afskedigede større grupper ansatte fra den produktions-enhed, som selskabet købte af IBM i slutningen af 2004.
Det kinesiske selskab er ifølge analysehuset IDC verdens fjerdestørste pc-producent efter HP, Dell og Acer.