Artikel top billede

Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Når tavle og kridt er bedre end PowerPoint

Klumme: Folkeskolernes brug af digitale læremidler kritiseres for at have stået stille de seneste 13 år. Men nogle gange kan tavle og kridt stadig være det bedste værktøj.

Jeg undrede mig lidt, da jeg for nylig læste om en undersøgelse fra forskningsinstituttet Dream og Nationalt videnscenter for læremidler. Ifølge undersøgelsen bruger folkeskolelærerne ikke digitale læringsmidler i undervisningen, og det påpeges, at der ikke er sket meget med folkeskolelærernes brug af it de seneste 13 år.

Det er ikke fordi, jeg på nogen måde ønsker at frede folkeskolelærerne fra at skulle følge med udviklingen, og jeg bakker helt op om de initiativer, der er i gang for at styrke folkeskoleelevernes it-læring.

Men jeg må sige, at jeg gennem min professionelle erfaring med IBM-projektet Teknologi og Piger samt min personlige erfaring som mor til to børn har en lidt anden opfattelse af folkeskolens digitale udvikling.

Det er lidt ærgerligt, hvis der skal gøres et stort nummer ud af, at lærerne stadig bruger en gammeldags tavle. Tavlen bruges også i udbredt grad i erhvervslivet, her hedder den bare et whiteboard.

Og brugen af whiteboards handler ikke om, at man ikke har it-mæssige kompetencer. Det handler om, at det simpelthen er det bedste værktøj, når man i fællesskab skal udvikle en idé. At kunne udvikle en idé i samarbejde med andre er også en central kompetence, som man bør trænes i allerede i folkeskolen.

I mine øje er det helt centrale her, at vi holder et skarpt fokus på målene og ikke kun på midlerne. It-kompetencer er naturligvis meget centrale, og arbejdet med folkeskolernes brug af digitale læremidler bør have top-prioritering.

Men i de tilfælde, hvor en tavle er et bedre værktøj end eksempelvis en PowerPoint-præsentation, bør denne selvfølgelig kunne bruges uden, at det fører til ramaskrig.

Om man kalder børn i dag for Generation 2.0, Genera­tion it eller noget helt tredje, så er de vokset op med it og har en intuitiv forståelse for teknologi.

Vi skal klæde børnene bedst muligt på

Jeg synes ikke, det står så skidt til endda, når man tænker på, at eleverne faktisk bruger rigtig mange it-værktøjer i den daglige læring.

De søger helt naturligt på internettet ved hjælp af Wikipedia og Google, bruger multimedie-fremstilling i forbindelse med projektopgaver og anvender regneark i matematikundervisningen samt tekstbehandling til at skrive stil i fagene dansk, engelsk og tysk.

Min pointe er, at man selvfølgelig bør bruge it der, hvor it har en værdi for elevens læring, og at man aldrig bør slippe fokus på at gøre det sjovt og inspirerende for børn at udvikle de digitale kompetencer. Dette sker ikke blot ved, at man udskifter tavlen med PowerPoint-præsentationer.

Så hvor leder det os hen? Er der sket noget med folkeskolernes brug af digitale læremidler - ja. Kan vi gøre mere - et rungende ja! Men det bør ikke få os til automatisk at ophæve it i undervisningen som svaret på alle udfordringer. Vi skal holde fast i et differentieret syn på, hvilke midler der bedst fremmer de mål, vi har sat os.

Kun derved sikrer vi den stadige udvikling af en moderne folkeskole, som klæder vores børn og unge bedst på til at imødegå de kompetencekrav, der venter dem senere i livet.

Annette Stausholm Nielsen er direktør for teknisk
kompetence i IBM Nordic og initiativtager til projektet Teknologi og Piger.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere