Computerworld News Service: Gartner har analyseret sig frem til fire hovedområder, hvor man vil kunne spare. Men samtidig advarer Gartner i sin nye rapport 'The four levels of cost optimisation' imod at spare på en måde, hvor man glemmer, at det vigtigste trods alt stadig er at bibeholde en effektiv og velkørt it-afdeling i virksomheden.
"Lige meget om baggrunden er en effektiviseringsplan, et modsvar til konkurrenterne, en magtfuld kundes forventninger eller behovet for at handle under en finanskrise, så kan det ske, at et pludseligt genskabt fokus på udgifterne til it giver anledning til dårligt gennemtænkte ledelses-initiativer," fortæller Gartners vice president, Barbara Gomolski.
Hun pointerer, at besparelser altid skal gennemføres i forhold til en velgennemtænkt plan for fremtiden.
Gartner skriver, at selv om det selvfølgelig er muligt for virksomheder at gennemføre effektiviseringer i forhold til it-anskaffelser og driften i det hele taget, så er det vigtigt, at it-afdelingen arbejder tæt sammen med resten af virksomheden så man kan få den bedst mulige effekt i forhold til besparelser, innovation og restrukturering.
I forhold til it-anskaffelserne, så må leverandørerne indse, at en konsekvens af et gammelt samarbejde må være, at de også må ofre sig. Det kan ikke være kundernes ansvar alene at skulle tage konsekvenserne af et strammere budget, skriver Gartner som første punkt i rapporten. Firmaerne må derfor tale med leverandørerne om at nedsætte udgifterne.
Tænk på fremtiden
For det andet siger rapporten, at det er vigtigt, at man er omhyggelig i sin tilgang til besparelserne på driftsomkostningerne, for ellers er der risiko for, at de ikke viser sig effektive.
Udgifterne til it udgør i gennemsnit tre procent af et firmas omsætning, og heraf udgør driftsudgifterne hele 80 procent. Derfor er det vigtigt, at it-cheferne nøje planlægger eventuelle besparelser sammen med andre chefer i virksomheden. Kun sådan vil de kunne medvirke konstruktivt til de overordnede besparelser, som firmaet skal gennemføre.
Sidst, men ikke mindst, så må it-cheferne huske på, hvor vigtigt det er, at de til stadighed arbejder på at optimere processer og virksomhedsstruktur, sådan at de er forberedte på at muliggøre væksten, når økonomien engang vender igen, skriver Gartner.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen