Computerworld News Service: Antallet af solgte processorer vil falde med omkring 15 procent i 2009 sammenlignet med sidste år, viser de foreløbige tal fra IDC.
Det globale salg af processorer i fjerde kvartal faldt med 17 procent i forhold til kvartalet før og med 11,4 procent i forhold til samme kvartal året før, oplyser IDC.
Analysehuset kan dog ikke sige det eksakte antal solgte processorer i fjerde kvartal, men faldet var brat, udtaler Shane Rau, som er analytiker hos IDC.
"Efter at have givet en antydning af fald i september faldt markedet ud over skrænten i oktober og november," forklarer Shane Rau.
Den verdensomspændende recession har gjort, at efterspørgslen på pc'er er aftaget, hvilket vil forsætte med at påvirke salget af processorer. Det globale pc'salg faldt med 0,4 procent i fjerde kvartal 2008 i forhold til samme periode året før, beskriver IDC i en rapport, der blev offentliggjort i januar.
Salget af netbooks landede på samlet set 10 millioner i 2008, men denne succes blev mere end udlignet af det aftagende salg af traditionelle bærbare og desktop-pc'er.
Intel dominerer flest segmenter
Intel stjal en stor bid af markedet for chip til servere, mobile enheder og desktoppe fra sine konkurrenter Advanced Micro Devices og Via Technologies.
Intels markedsandel i salg af enheder var 81,3 procent i fjerde kvartal, hvilket er en stigning fra 80,8 procent i tredje kvartal og 76,7 procent i fjerde kvartal året før. AMD havde i fjerde kvartal en markedsandel på 17,7 procent, hvilket er et fald fra 18,5 procent i tredje kvartal og 23,1 procent i fjerde kvartal året før. Via Technologies havde en markedsandel på 0,4 procent i fjerde kvartal sammenlignet med 0,2 procent i samme periode året før.
Med dominans i de fleste segmenter leder Intel nu efter nye markeder for at fortsætte væksten, fortæller Shane Rau. Virksomheden har dyppet tæerne i mobilmarkedet med chip som Atom til mobile enheder, men konkurrencen er intens fra godt rustede spillere som Texas Instruments og Qualcomm, bemærker han.
Disse markeder ligget enten fladt eller er i fald på grund af recessionen, som også udgør en stor udfordring for Intel.
Ud over at indtage nye markeder offentliggjorde Intel tirsdag at ville levere hurtigere chip ved at gå over til 32-nanometer fabrikationsprocessen. Dette træk bør stimulere efterspørgslen på chip fra Intel og hjælpe virksomheden til at vinde markedsandele fra konkurrenter, påpeger Shane Rau.
"Intel gør det muligt for sine kunder at bygge bedre produkter frem for blot at skære i prisen," siger Rau.
Markedet har brug for konkurrence
Intel dominerer allerede netbook-markedet med sin Atom-processor, selvom Via kan vise sig at blive en udfordring. Den lille chip-producent kan levere billige chip til netbooks og muliggøre nye formfaktorer, så kunder kan komme til at se på chip fra Via som alternativer til Intels.
Så længe Via fortsat styrker sine C7- og Nano-processorer, vil virksomheden uundgåeligt vinde markedsandele, selvom det er svært at sætte tal på," bemærker Shane Rau.
"Via er mere rebelsk og har mindre at tabe," påpeger Shane Rau.
Intels primære konkurrent, AMD, har siddet på en stabil markedsandel i salget af desktop-processorer, men har været ustabil på markedet for processorer til bærbare. Virksomheden har ifølge Shane Rau ikke været i stand til at modsvare Intel på hverken pris eller funktionalitet på chip til bærbare.
Der er bedre nyheder for AMD på servermarkedet, hvor virksomheden er kommet stærkt igen med en ny chip med kodenavnet Shanghai, som blev introduceret sidste år, efter det tidligere fejltrin med serverchippen Opteron.
Uheldigvis kom bedringen samtidig med den verdensomspændende finanskrise, som har lagt en dæmper på succesen for virksomhedens serverchip. Men AMD er godt positioneret til at komme til at opleve at salget på denne front vil stige igen, når den økonomiske situation bliver bedre.
Sin egen værste konkurrent
MD's værste konkurrent er virksomheden selv. Dens strategier synes at fungere bedst, når virksomheden ikke fokuserer på konkurrencen mod Intel, mener Shane Rau.
AMD's produkter målrettet specifikke markedssegmenter, som ellers er domineret af Intel - såsom Athlon Neo til ultratynde bærbare - har fungeret til virksomhedens fordel.
Men på grund af recessionen er AMD nødt til at fokusere mere på at overleve på markedet i stedet for markedsandele, påpeger Shane Rau. Virksomheden har frasolgt sine fabrikker og sænket sin omkostningsstruktur gennem nedskæringer.
Men AMD har en prisfordel over Intel, siger Shane Rau. Hvis AMD udgiver chip til tiden og sænker sin omkostningsstruktur, vil virksomheden have bedre kontrol over prissætningen af dens produkter. Dette kan bringe AMD tilbage i konkurrencen mod Intel.
"Nu skal man jo ikke sidde tilbage og tro, at AMD er på vej ud … markedet har brug for to levedygtige konkurrenter for at forblive konkurrencepræget," understreger Shane Rau.
Oversat af Thomas Bøndergaard