Hvis nogen skulle være i tvivl, kan der ske utroligt meget på bare fem år. Er man typen, der starter sit eget sociale netværk, kan man sågar gå hen og blive flere milliarder dollars værd, bare på dette halve årti.
Men hvis det kan gå så hurtigt frem, burde almen logik vel samtidig diktere, at det kan gå mindst lige så hurtigt den anden vej. Eller hvad?
"To scenarier, der kan betyde døden for Facebook, er misbrug af personlige oplysninger, eller hvis de begynder at tage betaling for at have en konto," siger internetforsker Jakob Linaa Jensen fra Aarhus Universitet.
Debatten om personlige oplysninger har været oppe et stykke tid, men skulle de finde på at indkræve abonnementsbetaling, forudser Jakob Linaa Jensen, at størstedelen af brugerne vil forsvinde.
Men derudover vil Facebook fortsat leve højt på, at de er de bedste i branchen, og den høje brugertilslutning på verdensplan. Og modsat sociale netværk som Second Life, der aldrig rigtig nåede at få fat i andre end medierne, tegner det faktisk ganske godt for Facebook.
"Facebook er en succes, fordi folk kan bruge det i deres hverdag. Vi gider ikke bruge det for teknologiens skyld, men fordi det støtter vores hverdag," fortæller Jakob Linaa Jensen.
"Facebook fungerer godt, fordi det har forstået at specialisere sig inden for nogle bestemte emner, så brugerne har noget at samles om," siger etnolog Jacob Suhr Thomsen fra Institut for Fremtidsforskning.
Samler folk
Ifølge Jacob Suhr Thomsen er en af Facebooks store styrker muligheden for at organisere på tværs mellem mennesker, og det kan være en bærende søjle de næste fem år.
"Facebook holder ikke evigt, det er der ikke noget, der gør. Men Facebook er blevet dømt ude flere gange, og har alligevel vist sig at være utrolig bestandigt. Det er en af de største net-successer nogensinde og er i dag standarden for sociale netværk i den engelsktalende del af verden," siger Jakob Linaa Jensen.
Hvis Facebook skal overleve, er det helt centralt, at man holder sig brugernes ønske om at være med ved roret for øje. Brugerne kræver ganske enkelt større indflydelse på hverdagens værktøjer.
"Individet er i centrum, og vi vil gerne have magt over produkterne. Hvis vi bliver holdt ude for udviklingsfaserne, så har et produkt nogle gange svært ved at overleve. Ikke altid, men nogle gange," siger Jacob Suhr Thomsen.
Findes måske
Mens Jacob Suhr Thomsen tror på Facebooks eksistens om fem år, er Jakob Linaa Jensen mere i tvivl.
"Om to år findes det, men om fem år tror jeg, der er sket noget andet," siger Jakob Linaa Jensen.
"Det er jo en evolutionær proces. Det er sjældent, at der sker pludselige revolutioner, men der sker en evolution, og til sidst er fænomenet så forskelligt fra det oprindelige, at man ikke kan kende det, med mindre man ved, hvad det er."