Næsten hver anden ansatte i det lille fiberselskab Nianet er blevet fyret. Det oplyser virksomhedens administrerende direktør, Svend-Erik Jensen.
Dermed rammer krisen endnu en af elselskabernes fibervirksomheder. Nianet leverer fiberløsninger til virksomheder i hele Danmark.
Selskabet er ejet af en stribe elselskaber, og blandt ejerne er også MidtVest Bredbånd, som gik i betalingsstandsning i januar. Blandt de øvrige ejere er Seas-Nve, NRGI Bredbånd og Energi Midt.
Der er dog ifølge Nianets direktør ingen sammenhæng mellem MidtVest Bredbånds problemer og Nianets fyringer.
Fyringerne begrundes med den økonomiske krise i en meddelelse fra administrerende direktør Svend-Erik Jensen til samarbejdspartnere og kunder.
"Nianets fokus vil derfor fremover, så længe den nuværende finanskrise raser, være på at passe godt på det, vi har," skriver den administrerende direktør i meddelelsen.
De 30 stillinger, som nedlægges, udgør næsten halvdelen i selskabet, som har omkring 70 ansatte.
Direktøren understreger, at selskabet, der i 2007 nåede en omsætning på 125,2 millioner kroner, har opnået den kritiske masse, som gør selskabet profitabelt.
De seneste tilgængelige regnskabstal fra 2007 lyder dog på et underskud efter skat på 13,7 millioner kroner.
Rettidig omhu
Svend-Erik Jensen, som for blot fire måneder siden skiftede direktørstolen i kriseramte MidtVest Bredbånd ud med sit nuværende job, understreger i meddelelsen til kunderne og samarbejdspartnerne, at det drastiske skridt at fyre op mod halvdelen af medarbejderne ikke får indflydelse på driften.
Samtidig mener han, at det er et fornuftigt skridt i det nuværende marked, selv om han godt kan forstå, at det virker voldsomt.
"Det er også voldsomt at have haft den vækst, vi har haft, og det kan jeg ikke se igen i år," siger Svend-Erik Jensen og fortsætter:
"Jeg kan ikke holde på de 30 mand, når vi har de indikationer på markedet."
Direktøren fortæller, at der dog stadig vil være en smule opsøgende arbejde i forhold til nye kunder.
"Det er aldrig sort-hvidt. Vi har stadig nogen, der arbejder med salg," siger Svend-Erik Jensen, som runder sin besked til virksomhedens partnere af med, at forsvare den hårde tilpasning.
"For mig er det udtryk for forsigtig, sund fornuft og forretningssans. Havde vi været et lidt større firma, ville man måske endda kunne kalde det rettidig omhu," skriver Svend-Erik Jensen.