Computerworld News Service: Selvom Microsoft planlægger at fokusere sin markedsføring på kun to versioner af Windows 7, så vil softwaregiganten dog tilbyde seks forskellige udgaver af sit næste styresystem for bedre at kunne tilfredsstille pc-producenter og slutbrugere, fortæller en chef fra Microsoft.
"Vi har lavet mange undersøgelser og talt med mange hardwarepartnere og kunder," fortæller Mike Ybarra, som er produktchef for Windows, efter offentliggørelsen af, at virksomheden vil sælge Windows 7 i seks varianter.
Vores største udfordring er, at vi har over en milliard kunder. Det er svært at gøre alle tilfredse med en enkelt udgave. Der er højrøstede kunder, der vil have samtlige funktioner, og der er mere almindelige kunder, som siger: 'Jeg vil have en udgave, der kan vokse sammen med mig'," siger Mike Ybarra.
Microsoft vil målrette Windows 7 Home Premium mod størstedelen af forbrugerne og Windows 7 Professional mod erhvervslivet. Dette peger tilbage på Windows XP, som kom i to hovedudgaver: Home og Professional.
Microsoft vil dog fortsat tilbyde alle fire andre udgaver, som virksomheden begyndte at gøre med introduktionen af Windows Vista, navnlig den kontroversielle Home Basic Starter Edition, som indtil nu har været begrænset til udviklingslande samt Enterprise og Ultimate. Denne store variation af udgaver af det samme styresystem forvirrede mange forbrugere og erhvervskunder.
Apple udgiver kun en enkelt udgave af hver ny version af Mac OS X. Dette styresystem har godt nok langt færre brugere end Windows, vurderet af nogle til mellem 30 og 50 millioner brugere i dag på verdensplan.
For kompliceret for erhvervslivet
Analytiker ved det uafhængige Directions on Microsoft, Matt Rosoff, mener, at det at have et højt antal udgaver er en del af Microsofts forsøg på at segmentere markedet og således "vedligeholde den gennemsnitlige pris per solgte Windows i udviklede lande for at modvirke konsekvensen af prispres i udviklingslandene, hvor den største vækst er."
Matt Rosoff mener, at Microsofts ny konstellation af produktudgaver er "enklere" for forbrugere, men stadig er for kompliceret for erhvervslivet, som vil være nødt til at "kontrollere listen af funktioner omhyggeligt" for at vælge mellem Professional, Enterprise eller Ultimate.
Microsoft overvejede da også at droppe Ultimate, som er den dyre, funktionskomplette udgave, der i Vista var målrettet gamere og entusiaster.
Vi har beholdt den, da mange af de store pc-leverandører ønskede at bruge den til at differentiere deres egen hardware," forklarer Mike Ybarra.
Windows 7 Ultimate vil ikke få nogen unikke multimedia-funktioner, men vil have de samme avancerede netværks- og sikkerhedsfunktioner som Windows 7 Enterprise, som vil være tilgængelig til store virksomheder gennem volumenlicenser, fortæller Mike Ybarra.
Matt Rosoff forventer, at virksomheder nærmere end entusiaster vil tage Ultimate til sig for at undgå at låse sig selv fast i flerårige licensaftaler, som det vil kræves med Enterprise-udgaven.
God, bedre, bedst
I stedet for helt at droppe Home Basic, så har Microsoft valgt at sælge den kun på fremkommende markeder, hvor der er høj efterspørgsel på meget billige pc'er, mener Mike Ybarra.
"Pc-producenterne har også brug for at ramme en vifte af prislejer: God, bedre, bedst," forklarer han.
Windows 7 Starter Edition bliver endnu mere begrænset end Home Basic, og vil kun lade brugeren have maksimalt tre programmer åbne samtidig. "Vi mente, at dette var det rigtige at gøre," fortæller Mike Ybarra med den forklaring, at denne udgave vil være rettet mod nye pc-brugere.
Selvom Microsoft gør Windows 7 Starter Edition globalt tilgængelig til netbooks, så forventer Mike Ybarra, at de fleste pc-producenter alligevel vil preinstallere Windows 7 Home Premium.
Dette er Matt Rosoff enig i og påpeger, at pc'er, der kommer med Windows 7 Home Premium, sandsynligvis kun vil koste omkring 300 kroner (50 USD) mere, end havde de været med Starter Edition.
"Med en pc til 500 dollars (cirka 3.000 kroner, red.) tror jeg ikke, at nogen vil brokke sig over at betale 50 dollars ekstra for at undgå begrænsninger såsom kun at kunne have tre programmer åbne samtidig," mener Matt Rosoff.
"Med en pc til 200 dollars (1.150 kroner, red.), hvis vi nogensinde ser sådan en, bliver det måske sværere at sælge de ekstra 50 dollars," skriver Matt Rosoff i en e-mail.
Mike Yabarra afviste at afsløre priserne for nogen af udgaverne. Han afviste også at udtale sig om, hvor mange N-udgaver, som for at følge EU-regler ikke har Windows Media Player, Microsoft vil udgive i Europa.
Han lovede dog, at brugere vil kunne udføre Windows Anytime Upgrades endnu hurtigere med Windows 7 end med Vista. I Vista skal man betale på Microsofts website for at få en licensnøgle og derefter indsætte sin Vista-dvd for at installere opgraderingen.
Med Windows 7 er alle funktioner fra alle udgaver allerede installeret på brugerens pc, hvilket betyder, at man betaler for "blot at låse op for funktionerne," fortæller Mike Ybarra. Opgraderingen bør samlet set tage mellem syv og 10 minutter.
På nær Starter Edition, som kun vil være tilgængelig i 32 bit, komme alle udgaver af Windows 7 i både 32 og 64 bit.
Oversat af Thomas Bøndergaard