På overfladen ser det nærmest ud til, at pc-salget i Vesteuropa slet ikke er ramt af krisen. 66 millioner solgte pc'er i 2008, svarende til en stigning på 17,2 procent i forhold til 2007.
Det viser Gartners opgørelse over fjerde kvartal 2008.
Vesteuropa var faktisk den region i det såkaldte EMEA-marked (Europa, Mellemøsten og Afrika), som har klaret sig bedst igennem den seneste periode.
Netbooks et hit
Forklaringen skal findes i, at pc-producenterne i stigende grad laver aftaler med teleselskaber om at sælge netbooks sammen med et 3G-abonnement til nedsat pris.
Samme koncept kendes fra mobiltelefonbranchen, og har vist sig at være en succes for netbooks, som der blev solgt 2,5 millioner af i det seneste kvartal, ud af sammenlagt 20,1 millioner solgte pc'er i kvartalet.
"Mens pc-salget i Vesteuropa viser god vækst, er den underliggende trend nedadgående med et fald på fem procent på erhvervsmarkedet i fjerde kvartal 2008. Hvis det ikke var for netbooks, ville det overordnede Vesteuropa-marked vise en nedgang," siger Ranjit Atwal, senioranalytiker hos Gartner.
"Det tegner ikke godt for 2009, som forventes at blive præget af de generelt dårlige økonomiske udsigter."
Ny i toppen
Overordnet set fører HP slaget om markedsandele i Vesteuropa, med 23,6 procent, Acer med 20,3 procent og Dell kommer ind på en tredjeplads med 10,1 procent markedsandel.
Men ASUS' succes med netbook'en Eee PC har givet producenten et markant boost, og placerer ASUS på en fjerdeplads med 7,4 procent markedsandel.
Sammenlignet med 2007's 2,9 procent, giver det ASUS en årlig fremgang på 190,4 procent vækst i regionen.