Krise, krise og atter krise.
Sådan står der formentlig skrevet med flammeskrift på mange chefers dagsorden i øjeblikket.
It-branchen er som så mange andre brancher trængt af den økonomiske afmatning, og fokus er ofte stift rettet på at klare skærene bedst muligt. Måske endda blot at overleve.
Lederne i virksomhederne skal dog passe på, at snakken om besparelser og effektiviseringer ikke kommer til at skygge for ledelsen af den enkelte medarbejder.
Lederen skal lære af lederen
It-konsulenthuset NNIT fortæller nemlig, at en af de hyppigste årsager til medarbejderafgang er forholdet til den nærmeste chef.
Og krisen gør måske ikke overskuddet til ledelse af den enkelte medarbejder større.
Det har konsulenthuset derfor forsøgt at finde en løsning på. NNIT har valgt at tage lederne i mesterlære hos deres egen leder.
Det betyder, at lederne nu selv får feedback på, hvordan deres egen leder mener, at de håndterer for eksempel svære afdelingsmøder og medarbejdersamtaler.
Mesterlæren har medført et drastisk fald i antallet af medarbejdere, der er utilfredse med den nærmeste leder, forklarer HR-chef i NNIT, Lene Nilsson. Ikke mindst fordi der er kommet en langt større åbenhed omkring forventningerne til lederen.
"Skjorten er knappet op, og lederne er blevet vant til at tale med hinanden om det, der er svært at tale om i ledelse. Det har gjort dem dygtigere, bragt dem tættere på deres medarbejdere og gjort dem mindre konfliktsky," siger hun.
Prosa: Faglighed og lederskab er ikke det samme
At forholdet til den nærmest chef er altafgørende for at fastholde medarbejderen, kan forbundssekretær i Prosa, Hanne Lykke Jespersen, nikke genkendende til.
"Det er rigtigt, at det tit er ledelsesproblemer, der vejer tungt, når folk siger stop. Der er ingen tvivl om, at ledelse betyder meget for, hvordan man finder sig tilpas," siger hun.
Hanne Lykke Jespersen understreger samtidig vigtigheden af, at virksomheder forstår, at fagligt dygtige medarbejdere ikke er det samme som medarbejdere med lederpotentiale.
"Vi ser nogle gange ledere, der er vokset i systemet. Måske er de gode teknikere, og så forfremmer man dem som ledere. Somme tider betyder det, at man indsætter en dygtig tekniker, men får en dårlig leder. Man glemmer at tage højde for, hvad der skal til for at være leder," siger Hanne Lykke Jespersen.
Pas på: Oversælg ikke jobbet
På NNIT's liste over årsager til medarbejderafgang peger HR-chef Lene Nilsson også på, at der i lang tid hos ledere har været en tilbøjelighed til at love mere, end virksomheden har kunnet indfri.
"Vores mistanke går på, at lederen simpelthen oversælger jobbet for at få den dygtige medarbejder. Han lover mere, end han kan indfri. Det betyder, man får en topdygtig medarbejder ind, som skal løse nogle opgaver, som vedkommende ikke synes var stillet i udsigt," siger hun.
"Det betyder, at medarbejderne smutter, fordi man har fået den rigtige mand i det forkerte job," mener Lene Nilsson.
Det kan koste en medarbejder
Spørger man Prosa, mener fagforbundet også, at der er en tendens til at oversælge job i it-branchen.
Det kan imidlertid være en farlig glidebane, der kan ende med at koste firmaet medarbejdere, advarer fagforeningen.
"Det er klart, at hvis man er blevet lovet et mere spændende job, end der er basis for, så bliver man i sig selv utilfreds. Derfor skal man lade være med at stille mere i udsigt, end man kan give," siger Hanne Lykke Jespersen.
Hun fortæller, at hun af og til oplever it-ansatte, der ganske enkelt føler sig snydt af jobbeskrivelsen.
"Sommetider oplever jeg, at folk siger op, fordi jobbet ikke var det, de var blevet lovet. Simpelthen fordi der ikke ligger de udfordringer i jobbet, der var aftalt," siger Hanne Lykke Jespersen.