"Hej. Mit navn er Karsten og jeg er teknologi-afhængig." Og alle svarer i kor: "Hej Karsten."
Vi er afhængige af mange ting. Dagens første kop kaffe, åbningstiderne i vuggestuen, onlinenyheder og mobiltelefonen - for nu bare at nævne nogle af de mest udbredte manier.
I dag går jeg til bekendelse som teknologi-afhængig. Og kunne jeg bestemme, er det ikke kun på egne vegne, men på vegne hele den del af it-branchen, der beskæftiger sig med at hjælpe virksomheder med at vælge rigtigt, når de skal vælge teknologi til deres it-løsninger. Skal der stå Windows eller Linux på styresystemet? Skal der stå SAP eller Oracle på ERP-løsningen? Beslutninger i den dur.
Mange påberåber sig at være "teknologi-uafhængige", men det er efter min bedste mening helt unødvendigt.
Når en virksomhed søger rådgivning om valg af teknologi, er det for at kunne træffe det valg, der er bedst for virksomheden selv.
Det skal naturligvis være uvildig rådgivning, ellers kunne man jo lige så godt ringe direkte til software-oligarkerne med det samme.
Software-oligarkerne er den absolut kærligt mente betegnelse for den stigende grad af fåmandsvælde, der hersker i softwarebranchen, hvor globale giganter (og her på kontoret gode samarbejdspartnere) som Microsoft, Oracle, SAP, IBM og EMC, der gennem de seneste år har købt sig til endnu stærkere positioner i markedet, med den tydelige hensigt at bygge komplette stakke eller skyer, baseret på egne eller nære partneres teknologier.
Uvildig rådgivning - med erfaring
Jeg vil vove den påstand, at "uvildig rådgivning" ikke er det samme som "teknologi-uafhængig rådgivning".
Det er de færreste (som man siger, når man vil være sikker på, at man ikke bliver fanget i en fodfejl, fordi der selvfølgelig altid er undtagelser, der bekræfter reglen) rådgivere, der med rimelighed kan hævde, at de er "teknologi-uafhængige":
En stor del udbyder teknologibaserede løsninger eller implementeringsstøtte, mange har certificerede folk i medarbejderstaben, og de fleste (igen, man kan aldrig vide, om der skulle være enkelt undtagelse derude) har erfaring fra tidligere rådgivningsopgaver.
Kald det erfaring eller præferencer, men det ville da være decideret dumt, at den viden, der findes i organisationen, ikke inddrages i rådgivningen af kunden.
Jeg kender ikke mange virksomheder, der bevidst søger rådgivning hos leverandører, der aldrig har prøvet det før.
Uvildigheden skal sikres på en anden måde, nemlig gennem den velafprøvede adskillelse mellem leverandøren og rådgiveren, der hjælper med at vælge leverandør. Det må være det centrale punkt, og ikke om man er belastet af viden om og erfaring med de teknologier, man rådgiver om. Erfaringen er selvfølgelig heller ingen garanti for god rådgivning, men det skader næppe.
Så kære rådgivere derude, sig med mig: "Hej. Mit navn er (sig dit navn), og jeg er teknologi-afhængig."
Så er det sagt.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udstryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.