Artikel top billede

Eksperternes råd: Sådan bruger du Facebook bedst

Sådan gør du din Facebook-profil smart, så du både tager hensyn til dine venner og ikke tager nogen chancer over for nuværende og kommende kolleger og arbejdspladser.

Tror du, at LinkedIn er det eneste sociale netværk, som potentielle arbejdsgivere bruger til at bedømme dig? Så tager du fejl.

Selvom om det hævdes at have sine rødder i kollegieværelserne, er Facebook, om man kan lide det eller ej, blevet et sted for alle aldre.

Med 150 millioner brugere er det aldersgruppen på 30 og opefter, der er den hurtigst voksende aldersgruppe på det sociale netværk, demografisk set.

Mere end halvdelen af Facebooks brugere går ikke længere på universitetet. Og til den mere forskelligartede brugerflade hører mere komplekse vennelister - en realitet, der byder på både muligheder og farer, når man blander både arbejdskontakter og personlige venner sammen på ét sted.

Mange ansatte opdager, at de ikke kun deler intime detaljer fra deres liv med deres bedste venner, men også med arbejdskolleger.

Måske har du også kunder på din Facebook-liste, eller - endnu mere risikabelt - alt for åbenmundede familiemedlemmer, der ikke forstår betydningen af begrebet 'for meget information'.

Det kan være temmelig vanskeligt at finde ud af, hvordan du håndterer din Facebook-profil og hvad du lægger på den for at opfylde alle disse forskellige gruppers ønsker, overholde etiketteregler, mens du samtidig får tilfredsstillet din egen trang til at dele med andre.

CIO interviewede to eksperter, som delte deres viden om at opbygge en Facebook-profil, der tager højde for disse ting. Frem for alt opfordrer eksperterne kraftigt til, at de fleste mennesker kigger nærmere på Facebooks alt for lidt brugte privacy settings. Her er fem trin til at forbedre din Facebook-profil nu, før du render ind i vanskeligheder.

Vid, hvem du vil være venner med

Kirsten Dixson, der er Online Reputation Management-ekspert, siger, at du først nøje skal overveje dine kriterier for at tilføje venner på Facebook. Venner er i sig selv et temmelig belastet ord nu. For de fleste mennesker er ordet 'kontakter' nok mere passende.

Hvis du hører til dem, der udelukkende vil bruge Facebook til dine nære personlige venner, mens du bruger LinkedIn til at holde forbindelsen med professionelle kontakter, så er det vigtigt, at du melder klart ud og holder fast i det. Dette er de mennesker, der vil skrive noget på din profil eller tagge dig på et billede.

"Dine venner har en enorm indflydelse på din Facebook-profil. Du er nødt til at spørge dig selv: 'Vil jeg forbindes med sociale venner? Blande sociale og professionelle kontakter? Vil jeg være venner med nogen overhovedet?' Der er ingen rigtige eller forkerte svar. Det handler om, hvad der er rigtigt for dig," siger Kirsten Dixson.

Brug indstillingerne rigtigt

"Hvis du udelukkende bruger Facebook til dine nære venner, er du nødt til at udforme et venligt svar til de arbejdskolleger, der forsøger at blive venner med dig.

Bare vær høflig og skriv, at selvom du sætter stor pris på jeres arbejdsrelation, har du reserveret Facebook til dit private liv," siger Kirsten Dixson og tilføjer: "Kig - altså, kig virkelig! - på de dér privacy settings."

Mange af problemerne med at bestyre din profil kan løses ved at bruge Facebooks privacy settings. Efter episoden med Beacon-tjenestereklamen, hvor Facebook blev kritiseret af fortalere for privatlivets fred som for eksempel Moveon.org, gik man tilbage til tegnebrættet og skabte nogle af de mest avancerede privacy settings på markedet for sociale netværk.

Desværre er der ikke ret mange, der bruger dem, siger Dr. Mariann Hardey, som har en blog om god adfærd på sociale netværk: 'Practising a Proper Social Demeanor: A Guide to Facebook Etiquette'.

"Mens muligheden for at gøre sine indstillinger private virkelig er blevet så avancerede, at man endda kan bestemme, hvilke personer, der skal inkluderes og hvem, man ikke ønsker skal kunne se et bestemt netværk eller bestemte informationer, mødes vigtigheden af disse indstillinger med ligegyldighed eller i hvert fald kun delvis opmærksomhed," skriver hun til CIO i en e-mail.

Og selvom det er umuligt at vide, hvor mange af Facebook-brugerne, der rent faktisk ligger og roder med indstillingerne, deler de fleste privacy-eksperter Mariann Hardeys synspunkt.

Kun for de udvalgte

Til at begynde med kan man ændre privat-indstillingerne ved at køre musen hen over "settings"-linket i det øverste højre hjørne af din Facebook-side, efter at du er logget på. Klik på "privacy settings" og derefter på "Profile" for at kontrollere, hvem der kan se hvad.

Dette giver dig generelle muligheder for at begrænse adgangen til visse informationer til "Only Friends", "Friends and Networks" eller "Everyone" på Facebook. En fjerde mulighed, som vi anbefaler at man bruger, er "customize", som giver alle dine venner, undtagen visse venner på din liste (som for eksempel din chef) adgang.

Dette kan især være smart i forhold til "Pictures Tagged of You"-kategorien, som kan føre til de skrækhistorier, som vi hører om i nyhederne.

"Eksempler på mennesker, der lægger sjofle og vulgære billeder på Facebook for derefter at blive fyret af deres chef, er bare et eksempel på dette," siger Mariann Hardey.

"På den ene side repræsenterer sådanne billeder et personligt portræt af det sociale liv, der kun er beregnet på vennernes øjne, på den anden side betyder 'åben' adgang, at disse billeder kan fjernes fra deres rette kontekst og få ny mening, afhængigt af, hvem der ser dem."

Byg din biografi

Når alt dette er sagt, mener Kirsten Dixson dog, at når man nu alligevel er på Facebook og er venner med sine professionelle kontakter, skal man ikke være bange for at udtrykke sig gennem lidt interessant indhold.

"Ellers er der faktisk ikke nogen mening i at blive venner med andre end dem, der alligevel er i éns nærmeste omgangskreds," siger hun.

"Man er nødt til at være personlig i en vis udstrækning, ellers synes folk ikke, at man bruger Facebook rigtigt."

Derfor må man gå lidt på kompromis og udelade meget personlige informationer, men dele nogle af de mindre risikable. I felterne til grundlæggende information giver Facebook mulighed for at man kan vælge, om man ønsker at skilte med religiøse eller politiske synspunkter.

"Men netop fordi man (i de fleste arbejdssammenhænge) aldrig ville komme ind på disse to rødglødende emner, hverken på et møde eller i et cv - og, helt ærligt, dine meget gode venner ved godt, hvor du står i forhold til disse to kategorier - derfor er der ikke rigtigt nogen grund til at anføre det," siger Kirsten Dixson.

Men på den anden side burde man have lov til at slå sig lidt mere løs i rubrikkerne for ting som musik, interesser, film, aktiviteter osv. Indrømmet, en meget kvik ven vil kunne læse imellem linjerne ud fra dine valg i disse rubrikker, men det er en risiko, der er værd at løbe, hvis du ønsker at fremstå social og gerne vil opbygge social kapital.

Ofte, siger Kirsten Dixson, kan man på disse områder måske finde fælles interesser med professionelle kontakter, som kan føre til et bedre forhold, som kan hjælpe dig rent arbejdsmæssigt.

Personlige relationer betyder noget

En anden kategori har status af en skønsmæssig afgørelse, nemlig "relationship status"-feltet i Facebook. På den ene side skal du vælge, om du ønsker eller ikke ønsker at oplyse, om du er gift eller er i et fast partnerskab.

Hvis din ægtefælle eller partner også er på Facebook, kan du linke til deres navn og profil: "I et forhold med Jane Smith", for eksempel.

Kirsten Dixson siger, at nogle mennesker slet ikke udfylder feltet, selvom de er i et forhold. Andre vælger at tilføje "I et forhold" eller "Gift" uden dog at linke til deres ægtefælle eller partners navn, fordi de ikke mener det rager andre.

Hvis du er single eller er i et forhold, der ikke er helt stabilt, siger Kirsten Dixson, at det kan være klogt at lade feltet stå tomt. Hvis du for eksempel forlader din partner og den viden bliver spredt ud på dine venners newsfeeds (som du, igen, kunne slå fra i privacy settings), er du ikke interesseret i, at en kollega antyder, at du er irritabel på arbejdet, fordi du har mistet din kæreste.

Pas på dårligt selskab

Selvom det ikke er fair, kan du blive vurderet i en professionel sammenhæng ved at være forbundet med folk, der opfører sig dårligt. Vælgerne oplevede dette, da Barack Obamas modkandidat, i kapløbet om USA's sværeste jobsamtale, forsøgte at sætte ham i forbindelse med 1960'ernes antikrigsaktivist, William Ayers.

På din Facebook-side kan dine venner (selv dem, du elsker højest) risikere at blive dine største wildcards. Især skal du, ifølge Kirsten Dixson, holde øje med indlæg på din wall med interne vittigheder, som nogle af dine venner kan finde provokerende.

Én måde at holde øje med dette er at holde dig opdateret om vigtige begivenheder på din profil, så du kan reagere på dem øjeblikkeligt. Eftersom mange af os bruger e-mailen på mobilen i lommen, kan du sætte den op til at give dig besked, når nogen har kommenteret på din wall eller din status eller har tagged dig på et billede fra lørdag aften.

Tit indeholder disse e-mailbeskeder også hvad der er blevet skrevet. Så hvis noget ikke ser rigtigt ud, kan du hurtigt logge dig på Facebook og slette det. (For at se disse beskeder, skal du gå til "settings"-linket i øverste højre hjørne, klikke på "account settings" og klikke på "Notifications"-knappen).

Uanset hvad du beslutter dig for at vise på din profil, siger Dr. Mariann Hardey, at det er et stadigt igangværende arbejde for os allesammen - og, igen husk på, hvad du kan gøre med privacy settings.

"Vi er stadig ved at vænne os til, hvordan vi styrer vores sociale informationer," siger hun.

"Derfor er de private indstillinger et emne, flere burde tage alvorligt, mens det faktisk kun er de få, der er opmærksomme på det. Derfor bliver det også ved med at være et meget populært emne på min blog."

Oversat af Alex Zichau Hertz




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere