It-Akademiet: Som it-chef møder du i masser af konsulenter, rådgivere og sælgere, som har et produkt eller en service, der er uundværlig for virksomheden. Men ikke alle er lige relevante, og mange begreber er meget diffuse.
Derfor handler denne lektion af it-akademiet om at genkende og forstå fem af de mest udbredte bullshit-begreber, som du med sindsro kan holde dig langt fra.
Dagens gæsteunderviser er Mogens Nørgaard, der som branche-revser og direktør for softwarehuset Miracle vil udpege de steder, hvor du skal tage dig i agt, når konsulenter og sælgere åbner munden.
Best Practice
"Alt stritter på mig - undtagen det, som egentlig burde stritte - når jeg hører udtrykket Best Practice."
Ifølge Mogens Nørgaard bør enhver it-chef også få denne fysiske reaktion, hvis en konsulent eller sælger gør brug af dette begreb.
"I dag oplever man Best Practice som værende en middelmådig ting, man kan udføre for ikke at være alt for meget ude af trit med andre," siger Mogens Nørgaard.
Han forsikrer at begrebet intet har med ordet "bedst" at gøre.
"Det er bare ingenting. Når sælgere siger, at det er Best Practice at bruge - og så et eller andet produkt eller en ydelse man skal købe - så ved man, den er gal," siger Mogens Nørgaard.
Ifølge Mogens Nørgaard er Best Practice dyrt, fordi man ofte forfalder til at købe for meget.
"Og hvis noget er Best Practice, så må man jo næsten have det," siger dagens lærer i it-akademiet.
Som regel er det også noget, som sælgerne tager mange penge for, forklarer Mogens Nørgaard.
"Samtidig ender man med noget, som ikke er det bedste for ens virksomhed," forklarer han.
"Hvis noget er Best Practice for en konkurrent, kan det jo ikke være Best Practice for ens egen virksomhed uden at man kommer bagud i konkurrencen," siger Mogens Nørgaard.
Total Cost Of Ownership og
Return On Investment
Mogens Nørgaards beskæftigelse som direktør giver ham efter eget udsagn mange erfaringer med de nyeste hype-ord og bullshit-begreber.
Hvis en sælger, rådgiver eller konsulent bruger nummer to og tre på listen, ved han også, at der er noget galt.
"De kan altid manipuleres til at vise, at enten Microsoft, Oracle, IBM eller KMD er bedst. Her bør it-chefen virkelig være på vagt og spænde hanen på det oversavede jagtgevær," siger Mogens Nørgaard.
Ifølge direktøren må disse begreber aldrig indgå i en it-chefs overvejelser.
"Når man kigger tilbage på de sidste 10-20 år, har alt, hvad man har foretaget sig i samfundet, it-branchen og virksomhederne, været én lang række af Return On Investment og TCO'ere af uforlignelig kraft og styrke, som har gjort, at it er blevet dyrere hele tiden," siger Mogens Nørgaard.
ITIL, ISO og Lean er dødbringende
Personligt har Mogens Nørgaard altid været meget på vagt overfor diverse standardiserings- og kvalitets sikringsøvelser som ISO 9000, Lean, den offentlige ISO 484-standard og ITIL.
"Jeg er ret sikker på, at det koster liv. Det trækker folk ned," siger Mogens Nørgaard.
"De her øvelser, hvor man standardiserer og automatiserer menneskers adfærd, er jeg generelt meget tvivlende overfor i hjernebaserede brancher. Det medfører næsten altid dårligere service for kunderne, men til gengæld bliver alting langsommere og dyrere," siger Mogens Nørgaard.
Det tekniske fix
Ifølge Mogens Nørgaard er det drømmen om den perfekte dims, der kan give ultimative besparelser, som i virkeligheden koster mest på indkøbsbudgettet.
"Det er drømmen om det tekniske fix, både på organisationsplan, personaleplan og alt muligt andet," siger direktøren.
Han forklarer, hvordan it-chefen kan møde problemstillingen med den perfekte dims med følgende eksempel.
"Det kommer nogen og siger, jamen, er dit problem ikke, at sådan og sådan? Joohh…men ville det ikke være rart hvis…Og så et eller andet, der bare afskaffer alle dine problemer," forklarer Mogens Nørgaard.
Og drømmen om at få løst problemerne på en nem måde får nogen offeret til at slå til.
"Ind i mellem tænker man, nå ja., men så holder jeg det kursus eller holder det der seminar. For så får man bedre hår, sexlivet forbedres og solopgangene bliver smukkere," siger Mogens Nørgaard.
Desværre viser det sig hver gang, at der intet er forandret dagen efter. Derfor er drømmen om det tekniske fix ifølge direktøren en meget farlig ting.
"Det har kostet mig meget i tidens løb," siger Mogens Nørgaard, der slutter denne lektion i it-akademiet med følgende råd:
"Hvis man vil skille sig ud, skal man gøre noget, der er anderledes."