Når man lever af at udvikle it-løsninger til finanssektoren, er det mildest talt problematisk at blive ramt af en finanskrise.
Det erfarede Bankernes EDB Centrals (BEC) administrerende direktør, Leo Svendsen, i går, da der skulle findes 125 millioner kroner ekstra i regnskabet.
Roskilde Banks krak kom til at gøre rigtig ondt på BEC. Samtidig kan sammenlægningen af en række banker mærkes i firmaet, som i forvejen godt har været påvirket af den generelle økonomiske afmatning i samfundet.
"Umiddelbart bliver alle bankerne ved med at være kunder her, men ved alle fusioner er der jo synergier, og der har vi regnet os frem til, at når bankerne lægger sig sammen, betyder det også at de skal spare omkostninger. Der sparer de typisk omkostninger på it, så der mister vi noget af vores forretning," siger Leo Svendsen til Computerworld.
Derfor måtte BEC i går afskedige 21 fastansatte, og samtidig skære brugen af eksterne konsulenter ned med over 100 mand.
Den omvendte verden
For bare 15 måneder siden, stod BEC ellers og manglede desperat ekstra arbejdskraft. Bankerne ville nemlig have BEC til at opjustere ressourcerne til udvikling af nye it-systemer.
Det lykkedes firmaet at ansatte 250 medarbejdere, og en stor del af udviklingsopgaverne blev placeret hos eksterne konsulenter. Ledelsen ville gerne have fleksibilitet, hvis nu den daværende markedsfremgang skulle stagnere eller det der var værre.
"Vi valgte at tage halvdelen af væksten i form af konsulenter. Dels kom de hurtigere i gang, og så var de nemmere at komme af med igen," siger Leo Svendsen.
Glad for strategivalg
Allerede i sensommeren begyndte afmatningen at manifestere sig, og derfor har man hos BEC været opmærksom på problemet igennem længere tid.
"Vi kunne mærke det allerede efter første halvår, sidste år, da vi efter sommerferien kunne se vores halvårsregnskab, fremgik det, at der var færre betalinger, færre værdipapirhandler, færre konverteringer på ejendomme. Det var bare gået ned, brugen af BEC's system ude i bankerne," siger Leo Svendsen.
I dag er Leo Svendsen tilfreds med, at man valgte den strategi, selvom det kostede lidt ekstra i starten. Siden oktober 2008 er antallet af konsulenter skåret ned fra 175 til 60, og dermed undgår BEC at skulle fyre yderligere fastansatte.
"Jeg er rigtig glad for, at vi traf den beslutning dengang. Opbremsningen kom meget hurtigere end vi havde frygtet, og meget pludseligt. Men for en ledelse af en virksomhed var det jo dejligt, at vi havde de knapper som vi hurtigt kunne trykke på," forklarer Leo Svendsen.
"Det kostede lidt mere, da det stod på, men til gengæld havde vi en hurtig tilpasningsevne, som vi dengang vurderede var vigtig at have."
De dårlige nyheder
Men i takt med, at der skulle skæres ned på udviklingskræfterne, som udgør halvdelen af BEC's ansatte, måtte der nødvendigvis skæres ned andre steder i virksomheden.
De 21 fastansatte, som nu er afskediget, var fordelt ud over hele virksomheden.
For BEC er fremtiden styret af, hvordan bankerne kommer igennem krisen, lige så vel som det tidligere gik godt, når bankerne havde det godt.
"Jeg håber ikke vi kommer ud i det igen, men vi kan jo ikke give nogen garantier," siger Leo Svendsen, men understreger, at budgettet nu burde være sikret den kommende tid.
"Vi har taget godt fat nu, og ikke bare lavet en lappeløsning. Det har været vigtigt for os at gøre det konsekvent nu, så vi ikke kommer løbende hver 2-3. måned med fyringer."
Medarbejderne blev informeret på et fællesmøde torsdag, og BEC sørger for, at de 21 afskedigede modtager hjælp til at finde nyt job.