ComputerViews: Den amerikanske drøm. Et eventyr. Sådan er Google ofte blevet beskrevet. Skabt af amerikaneren Larry Page og den russiske emigrant Sergey Brin.
I løbet af 10 år er de to blevet til over 20.000 medarbejdere i hele verden. Google residerer over et kæmpemæssigt campusområde i Mountain View, hjertet af it-alderens power-kuvøse, Silicon Valley.
Herfra har de to unge iværksættere sammen med mesterstrategen, topchef Eric Schmidt, betvunget sig nettets allerøverste tinder.
Google har i dag, hvad der må betegnes som regulært net-hegemoni. Et næsten totalt herredømme over, hvordan verden søger på nettet. Og ikke mindst, hvad verden søger efter.
Den enorme markedsandel kombineret med en overvældende indsigt i kundernes søgevaner har gjort firmaet i stand til at lave en særdeles lukrativ forretningsmodel baseret på de såkaldte adwords, annoncer sat i forbindelse med netsøgningerne.
Forretningsmodellen, der ikke kan fejle?
Den måde at tjene penge på har vist sig effektiv. Faktisk så effektiv, at Google trods finanskrise fortsat buldrer frem med sine adwords.
CEO Eric Schmidt begrundede ved fremlæggelsen af regnskabet for fjerde kvartal successen med, at firmaer i krisetider i højere grad retter annoncekronerne mod netsøgninger frem for mere traditionelle kanaler.
Også Googles danske direktør, Peter Friis, har tidligere afvist, at netop den del af forretningen lider nød i krisen.
"Faktisk oplever vi, at krisetiderne ikke er krisetider for Google," sagde han sidste år som i et ekko af Eric Schmidt.
Indtil videre er Google derfor sluppet med på verdensplan er afskedige beskedne 300 ansatte.
Indtil videre ingen i Danmark.
Alligevel tid til at stoppe op?
Ikke kun målt på den hårde succes, overskuddet og de relativt få fyringer, har Google vist vejen.
Firmaet har med det let naive, men kløgtige motto Don't be evil formået at placere sig som en benhård branches hvide ridder.
Google fremstår på trods af firmaets overvældende formåen stadig som den unge, adrætte gazelle, der let springer forbi tungere dyr i manegen, som for eksempel Microsoft, der kæmper med massefyringer og efterdønningerne fra et alt andet end vellykket Vista-styresystem.
Grund til at stoppe op
Google startede i 1998 som lilleputten i en it-verden domineret af tunge seniorer.
Nu er firmaet selv endt med en ærefrygtindgydende størrelse som en anden Gulliver, der regerer i lilleputternes land.
Google har bredt sig langt videre end blot søgninger og de mange reklamekroner derfra. Nu tæller aktiviteterne også webmailen Gmail, der konkurrerer med Microsofts Hotmail. Google Docs, der skal kapre Office-kunder, og ikke mindst browseren Chrome - et frontalangreb på Microsofts dominerende Internet Explorer.
Senest er porteføljen udviddet med mobilplatformen Android, der rummer spektakulære perspektiver som et muligt operativsystem til almindelige pc'ere også.
Endnu en soldat i Googles hær, der marcherer taktfast og ubønhørligt i retning af Redmond.
Kan Google overhovedet fejle, synes det nærliggende at spørge?
Det er svært at se, men det er måske alligevel tid til at stoppe op og tænke sig om.
Førerposition forpligter
Vi ved af erfaring, at spotlyset alt andet lige skinner hårdere og bliver til røntgenlys, når det falder på markedets dominerende spillere. Microsoft kender det til hudløshed. Offentlighedens konstante, kritiske øjne.
Kan Google selv risikere at sætte sin massive goodwill over styr?
At det i hvert fald ikke er umuligt at slå hul i det farvede panser af goodwill så vi for lidt over en måned siden.
Der blev nemlig lækket dokumenter, der afslørede, at Google søgte at tilsidesætte den såkaldte netneutralitet.
Firmaet ville tilgodeses særligt af netoperatørerne.
Derved ville Googles tjenester blive afviklet hurtigere end konkurrenternes.
Selv hævdede Google, at der var tale om en misforståelse.
Uanset hvad, er det sikkert og vidst, at virksomhedens størrelse og indflydelse forpligter. Sorte pletter ses let på en hvid ridders rustning.
Måske er det igen tid til at se sig selv i spejlet og recitere ordene, der gjorde Google til ikke bare it-branchens, men en hel verdens darling: Don't be evil.