Mogens Nørgaard er blevet som en søn for mig. Han er godt nok ældre, men det lader jeg mig ikke slå ud af. Han er som en søn, fordi man ofte kan lære utrolig meget af at se på sine uspolerede børn - og Mogens er på mange måder et uspoleret barn.
Han skriver og siger, hvad han mener, og han gider ikke være med, hvis det ikke er sjovt. Og det har fået mig til at tænke meget dybt over, hvad der i grunden er forskellen på team og projekter, der lykkes, og dem der fejler eller kun lige slæber sig igennem. Svaret er i mange tilfælde: De har det sjovt - med hinanden.
Ja, naturligvis skal der være et mindstemål af kompetencer, ledelsesopbakning, penge og den slags til stede for at få eksempelvis komplekse teknologiprojekter til at lykkes. Men jeg tror faktisk, at det er lige så vigtigt (måske endda vigtigere) at have det sjovt. Team, der har det godt sammen, løser problemer meget hurtigere, end man kan i formelle strukturer eller skyttegrave.
Mennesker, der har det sjovt sammen, inspirerer hinanden. Når nervøsitet erstattes af tryghed, yder alle meget bedre. Når vi ikke bruger tiden på at 'bitche' over alle de andre idioter, frigør vi en masse tid og energi.
Medicinerne har længe vidst, at der sker en masse godt i vores hjerne, når vi har det sjovt. Alle de rigtige stoffer udskilles, og vi bliver simpelthen bedre til det meste.
Denne visdom er endnu ikke nået helt ind i moderne management, men det er kun et spørgsmål om tid, for her er en af kilderne til succes - det er jeg sikker på.
Jeg forudser derfor, at vi får både Fun Management og Fun Strategy som egentlige fag på MBA-studiet.
Kun dermed kan vi sikre os, at der er styr på alt det sjove. Vi skal have passende mængder af sjov i alle afdelinger og alle projekter, og en strategi for hvordan vi får det rigtig sjovt - og sjovt på den rigtige måde.
Mål antal grin pr. medarbejder
For at alle controllere og mellemledere ikke skal blive arbejdsløse, vil der blive udviklet metoder til Fun Meassurement og alle skal opstille Key Fun Indicators, som kan skrives direkte ind i direktørernes resultatkontrakter.
Vi vil se helt nye måleenheder som LED (Laughs per Employee per Day) og ALL (Average Length of Laughs) og det centrale JI (Joke Index).
Vi skal givetvis også se på, hvor meget sjov vi har med kunderne - Customer Fun Managent og Fun Driven Innovation.
Hørt ved ledelsesudviklingssamtalen i 2010: "Der skal arbejdes lidt med humoren i denne afdeling - medarbejderne griner kun 1,3 gange om dagen mod virksomhedens norm på 2,9 - inden for normal arbejdstid".
Bogen '301 ways to have fun at work' er naturligvis allerede skrevet, men jeg er nu ret sikker på, at opskriften på succes er såre enkel: Vi skal starte med os selv. Kan du gøre grin med dig selv? Har du selvsikkerhed nok til at kunne fortælle en historie om en situation, hvor du virkelig kvajede dig eller opførte dig fuldstændig tåbeligt?
Der er ikke noget så befriende som folk, der kan fortælle om deres egne svagheder, idiosynkrasier, besynderlige vaner og tåbelige fejltagelser.
Og så skal vi have bugt med baghåndsspillerne. Dem, der sidder og lurer på, om nogen af de andre laver en fejl. Baghåndsspillerne kan altid gøre grin med andre - typisk med dem, der tog et initiativ og fejlede. Kom dem i forkøbet, og gør det selv.
Selvhjælpsrådet er derfor enkelt: Gør dig selv til grin og få succes. Du kan ikke fejle, og hvis du alligevel gør, bliver det da i det mindste med et smil på læben.
Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.