Salesforce, der bedst er kendt for at tilbyde CRM-applikationer som en service på nettet, har i de senere år haft sin egen udviklingsplatform i sigte som et nyt forretningsområde.
På Force.com-platformen kan kunderne udvikle applikationer efter platform as a service (PaaS) princippet. Det sker ved hjælp af Salesforces eget programmeringssprog, det Java-lignende Apex.
Force.com er ikke en ny platform, men det var først for et par år siden, den blev åbnet op for omverdenen.
"For fire år siden begyndte vi at åbne den, fordi vores kunder havde et ønske om mere tilpasning og om at bygge på platformen," fortæller Johan Zetterström, direktør for Salesforce i Norden og i Rusland, til Computerworld.
PaaS er det nye hotte
PaaS-strategien finder man ikke bare hos Salesforce, men også hos virksomheder som Google og Amazon og senest hos Microsoft, der har annonceret cloud-platformen Azure.
Uden sammenligning i øvrigt var det også et PaaS-produkt, man angiveligt arbejdede på i det hedengangne IT Factory.
"Det giver øget synlighed og opbakning til et online-applikationsunivers, hvor store communities af udviklere og designere arbejder sammen for at skabe nye applikationer både til brug i erhvervslivet og i privatsfæren," har IDC's Brian Troelsen tidligere forklaret om SaaS-selskabernes PaaS-satsninger.
Hos Salesforce forklarer Johan Zetterström, at mens Salesforce i virksomhedens første mange år havde til formål at etablere sig som en applikation-leverandør, vil platformen komme til at være et centralt emne i de kommende år.
Han mener dog ikke, at man kan tale om et egentlig skift fra at være en SaaS-forretning til at være en PaaS-forretning.
"Vi ser os som begge dele," siger han.
Facebook og Google er venner
En af de mest interessante tendenser på PaaS-markedet er, hvordan de forskellige selskaber i stigende grad samarbejder.
Google og Salesforce har blandt andet indgået et samarbejde, der lader udviklere trække på applikationer og services mellem de to selskabers udviklings-platforme. Salesforce har også lignende samarbejder med Facebook og Amazon.
"Vi har åbnet mere og mere op, og det er derfor vi kan have de her samarbejder med andre cloud-virksomheder. Det var ikke muligt for to år siden - teknologien var der ikke," forklarer Johan Zetterström.
Han tilføjer, at en anden fordel ved PaaS er, at kunderne kan dele informationer mellem applikationer uden at skulle ud i det store udviklings-projekt.
"Hvis vi har to kunder, der ønsker at dele information, er det ikke nødvendigt at lave et integrations-lag, fordi vi er i den samme cloud," siger Johan Zetterstöm.
Blandt kunderne til Force.com-platformen er Dell, der har indgået en treårig aftale med Salesforce om at bruge Force.com udviklingsplatformen til at udvikle software til hele Dells globale arbejdsstyrke. Pilotprojektet fandt i øvrigt sted i den danske del af Dell.
Sikkerhed alfa og omega
Selvom alle analysehusene samstemmende udråber SaaS og PaaS til nøgletendenser i it-verdenen i de kommende år, er skiftet til de webbaserede miljøer ikke uden udfordringer.
Google har tidligere oplevet nedbrud i sine SaaS-tjenester, Amazon har været ramt på storage-fronten, og senest oplevede Salesforce et nedbrud, der sendte et meget stort antal kunder i sort.
Selvom nedbruddet varede under en time, var det endnu en gang en understregning af, hvor vigtigt det er, at ens SaaS-leverandør har en maksimal oppetid og er i stand til at løse eventuelle problemer hurtigst muligt.
"Vi skal alle være opmærksomme på, at det her er teknologi. Vi kører rent faktisk et datacenter og applikationer, og vi vil ikke være oppe 100 procent af tiden. Men sammenlignet med andre, interne systemer, som de fleste virksomheder har, har vi en overlegen oppetid," siger Johan Zetterström, nordisk direktør for Salesforce.
Salesforce oplyser selv, at selskabet har en oppetid på 99.99 procent.
Johan Zetterström afviser, at der er en specielt stor risiko forbundet med, at alle Salesforce-kunderne kører på de samme systemer - og dermed også alle bliver ramt af et nedbrud.
"Sikkerhed og oppetid har højeste prioritet hos os, så hvis vores systemer går ned, går de ikke kun ned for en enkelt kunde - de går ned for alle. Så hvis der er noget galt, vil vi gøre alt for at gendanne det så hurtigt som muligt," forklarer han.
Dansk kontor i global organisation
Sidste år åbnede Salesforce et dansk kontor i Hellerup. Det er ifølge Johan Zetterström primært bemandet af salgs-folk og konsulenter, men han ønsker ikke at komme nærmere ind på antallet af medarbejdere.
"Vi fortæller aldrig, hvor mange mennesker vi har ansat i hvert land, ikke engang hvor mange der er i Europa. Vi er her hverken for at bygge en dansk, en nordisk eller en europæisk organisation. Vi er her for at bygge en global organisation. Vi har ikke brug for lokale brand-slukkere."
Salesforce anvender i stedet supportcentre rundt omkring i verden. Herhjemme tæller kunde-listen blandt andre Lego, Yousee og Thrane & Thrane, og når de skal i kontakt med Salesforce, foregår det via det europæiske support-center.
"I Europa ligger det i Dublin, hvor der er folk, der taler dansk, finsk svensk, norsk, tysk, fransk - stort set alle nationaliteter er repræsenteret," lyder det fra Johan Zetterström.