Den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson har fundet løsningen på selskabets aktuelle finanskrise, der ikke bare gør ondt, men rigtig ondt.
Mens kreditværdigheden hænger i laser hos banker, bil-industrier og privatpersoner, er der nemlig ikke mange, der tænker på den næste mobiltelefon til én krone på tilbud i det lokale supermarked.
Derfor sadler selskabet nu om og forlader den tidligere strategi.
Nu skal det være slut med at putte billige telefoner i kundernes lommer. I stedet vil Sony Ericsson fokusere på high-end-mobilmarkedet.
Blodrød bundlinje
Strategiskiftet kommer efter et usædvanligt dårligt kvartalsregnskab.
Selskabet sluttede 2008 af med et underskud på 261 millioner euro, svarende til næsten to milliarder danske kroner. Et gigantisk skred i forhold til samme kvartal året før, hvor selskabet tilføjede godt 3,7 milliarder kroner til kassebeholdningen.
I 2008 lykkes det ellers at fravriste ligeledes skrantende Motorola titlen som verdens tredje største mobilproducent.
Sony Ericsson henter primært sin omsætning på det europæiske marked.
Mobilproducenten har offentliggjort planer om at fyre 2.000 medarbejdere for at spare 300 millioner euro, men ved kvartalets afslutning stod det klart, at det var nødvendigt at finde yderligere 180 millioner euro.
"2009 bliver barsk"
De penge vil selskabet blandt andet finde ved droppe sit fokus på at vinde markedsandele og i stedet gå efter at øge indtjeningen på hvert solgt telefon.
Det betyder blandt andet, at Sony Ericsson har lagt planerne om udvikling af billige telefoner til Kina og Indien på is.
I stedet sætter selskabet med direktør Dick Komiyama i spidsen sin lid til de high-end-telefoner, der er planlagt til årets sidste halvdel.
Netop den strategi har også IDC i Danmark udpeget som en af måderne, hvor producenterne fortsat kan øge omsætningen.
Dick Komiyama forventer et underskud i 2009, hvor især årets første seks måneder bliver barske.