Salget af digital musik blev i 2008 fordoblet i den danske andedam til en omsætning på omkring 100 millioner kroner. På verdensplan blev salget øget med 25 procent til en omsætning på knap 21 milliarder kroner i det forgangne år.
Pladeindustrien er med egne og IFPI's bestyrelsesformand John Kennedys ord færdig med de sure år, hvor branchen kæmpede for at stable en rentabel forretningsmodel på benene.
Musikindustrien anså det ellers for ganske få år siden farligere at digitalisere musik end at sende skibe til de afrikanske farvande. IFPI mener da også stadig, at 95 procent af alle musik-downloads foregår ulovligt uden betaling til kunstnerne - og pladeselskaberne.
Men 2008 var også året, da store, internationale kunstnere som Radiohead og Nine Inch Nails brød igennem med selv at promovere deres musik gratis på nettet. Og den udvikling vil fortsætte, spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.
"Pladeselskaberne er mellemmænd på internettet, og mellemænd bliver bare mere og mere ligegyldige det kommende netværkssamfund, der i høj grad er selvstyrende. Kunstnerne kan jo eksempelvis selv promovere deres musik gratis, og så tjene penge på koncerterne," vurderer Klaus E. Mogensen.
Misforstået fra starten
Anders Elbak påpeger, at pladeselskaberne fra starten af internettets mainstream-gennembrud i slutningen af 1990'erne anset mediet som en trussel frem for en forretningsmulighed. Med et svigtende CD-salg til fordel for en konstant stigende interesse i online-musikken er pladebranchen nødt til at finde på noget.
"De store kunstnere er bare begyndt at få øjnene op for, at de ikke behøver pladeselskaberne mere på internettet, hvor kunstnerne i lighed med pladeselskaberne selv kan agere distributører. Derfor ser online-fremtiden sort ud for pladeselskaberne," forklarer IDC-analytikeren.
Anders Elbak anser et koncept som TDC PLAY som en velegnet online-mulighed for pladeselskaberne til at få fingre i og fodfæste hos de musikinteresserede, hvis et sådan online-forum er prissat 'fornuftigt'.
Knas på internet-radioen
Den slags er dog prøvet på udenlandske noder af internettet.
Internet-radioen Pandora blev eksempelvis efter et intermezzo med den amerikanske pladeindustri i 2007 tvunget til kun at sende til amerikanske lyttere, og måtte tilmed betale det tredobbelte beløb for at spille musik.
"Det tredobbelte beløb kan betyde, at der ikke er nogen forretningsmodel for internet-radioen," fortalte Pandoras tekniske chef Tom Conrad i november.
"De store, grådige pladeselskaber skal bare huske, at de slet ikke har en forretningsmodel, hvis der ikke bliver sendt og solgt legal musik på nettet," lyder kommentaren fra Klaus E. Mogensen.