Gratis it-produkter er sød musik i ørerne hos finansdirektørerne i de virksomheder, hvor økonomien strammer til i de kommende måneder.
Om de gratis it-produkter har åben kildekode er derimod mindre interessant, selv om ideologien i højere grad end tidligere vil spille en rolle, når firmaer skal erhverve software-applikationer, mener fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning.
"Krisetiden vil sparke gang i open source-softwaren, hvor man kun betaler for supporten. Open source-software er blevet voksent og kan konkurrere med den proprietære software," lyder det fra Klaus E. Mogensen.
Open Office til mindre firmaer
Han peger især på, at et produkt som Open Office vil tiltale mange it-chefer, når livremmen skal spændes ind i 2009.
Analysechef Anders Elbak fra IDC tror applikationer som Open Office kun vil slå igennem hos små og mindre firmaer.
"Der skal nok mere end en finanskrise til for alvor at udkonkurrere den proprietære software. Det vil næppe være de store virksomheder, der benytter freeware i stor stil, fordi man ikke ved, hvor man skal henvende sig, hvis der går noget galt," forklarer Anders Elbak.
Software med raslebøsse
Fremtidsforsker Klaus E. Mogensen forventer dog heller ikke, at den proprietære software vil dø i 2009, men den vil givetvis miste en del kunder. Eksempelvis vil Microsofts monopollignende tilstande på styresystemer og kontorpakker blive udfordret meget kraftigt.
"Man får jo ikke nogen garantier med open source-software, med mindre man betaler for det. Og derfor bliver det en meget spændende konkurrence mellem den proprietære software fra Microsoft, den kommercielle del af open source-branchen og den gratis brug af open source-software," siger Klaus E. Mogensen.
Han mener derudover, at den ideologiske del af open content-bevægelsen i stigende omfang også ville kunne forvente støtte fra nye befolkningsgrupper, der i langt højere grad end tidligere tager teknologi til sig.
"Lige som man støtter Røde Kors for at få det bedre, så er vi også villige til at byde ind med indhold og penge på steder som Wikipedia. En stigende fokus på open content og open source vil samtidigt betyde, at der hele tiden kommer mere og mere af det, og det vil kunne true stærkt kommercielle produkter," vurderer Klaus E. Mogensen.