Computerworld News Service: SaaS-applikationer (software as a service) nyder fortsat fremgang, men kunder bør tage visse forholdsregler, når de forhandler kontrakter, påpeger en analytiker hos Forrester Research.
En undersøgelse fra Forrester viser, at 16 procent af de store virksomheder i USA og Europa brugte eller kørte pilotprojekter med SaaS i 2007, og næsten halvdelen af dem var interesserede, fortæller analytiker Liz Herbert under et webcast for Forrester-klienter.
Men disse tal er måske sat for lavt, da SaaS-aftaler nogle gange foretages 'under radaren', påpeger hun og tilføjer, at Forresters statistikker for SaaS i 2008 er lige på trapperne.
Liz Herbert fortæller, at SaaS-kontrakter er blevet større.
"Før i tiden så jeg mange kontrakter, der var på prøvetid fra måned til måned. Virksomhederne ønskede ikke at forpligte sig," forklarer Liz Herbert, som for nylig er faldet over kontrakter af helt op til fem års længde.
Leverandører bruger store rabatter på helt over 50 procent for at indgå sådanne aftaler, fortæller hun. Men de største prisnedskæringer går ofte til kernekunderne og på de dyrere produkter.
Gode råd
De kund, der ikke indgår længere SaaS-kontrakter, bør overveje, hvad der skal ske, når aftalen udløber.
Det er eksempelvis smart at indføre afsnit i den oprindelige kontrakt, der sætter loft på prisstigninger for efterfølgende kontrakter, forklarer Liz Herbert.
Man bør også sikre sig at få en ophørsklausul med, hvis betingelser kan være overraskende fleksible, tilføjer hun.
"Jeg har set godkendte ophørsklausuler, der hverken krævede nogen årsag eller afgift."
Af andre overvejelser angående kontrakter fremhæves klare forventninger om support- og serviceniveau såsom antallet af specialjusteringer, som leverandøren vil udføre uden ekstraomkostninger.
SaaS-leverandører bør også føle sig forpligtet til at varsko kunder på forhånd, når de skifter hosting-leverandører, og kunder kan også kræve, at de får tid til at undersøge den nye hosting-leverandør, skriver Liz Herbert i en ny rapport.
Mere ægteskab en affære
Vigtigst af alt er det at sikre sig, at virksomhedens sourcing-gruppe og juridiske afdeling er involveret i SaaS-forhandlingerne, fremhæver hun.
Det er fordi, at SaaS-kontrakter i dag er mere ligesom ægteskaber end som eksperimenterende affærer.
Før i tiden var mange SaaS-applikationer "temmelig basale, og virksomhederne havde langt lettere ved at skifte, hvilket var et stort problem for SaaS-leverandørerne," fortæller hun.
Men de nuværende SaaS-produkters større kompleksitet og udvidelsesevne gør et skift mere kompliceret, forklarer Herbert.
Nu om dage vil en kunde, der ønsker at skifte SaaS-leverandør sandsynligvis ende med intet andet end sine rå data, tilføjer hun. I den sammenhæng bør SaaS-kontrakter beskrive ethvert gebyr i forbindelse med at få kundens data tilbage, bemærker Herbert i den ny rapport.
En anden rapport fra Forrester af analytiker Ray Wang beskriver det værst tænkelige scenarium af en SaaS-leverandør, der gik konkurs.
"Vælg en økonomisk stabil SaaS-leverandør eller gå efter at indgå en betinget kontrakt," skriver Rey Wang.
"De fleste SaaS-kontrakter inkluderer ikke de beskyttende betingelser, som andre kontrakter som regel har."
Oversat af Thomas Bøndergaard