Computerworld News Service: Finanskrisen har været hård ved mange it-leverandører, men sådan er det ikke for leverandører af software-as-a-service (SaaS).
SaaS-leverandører oplever for tiden tocifret vækst i deres omsætning på abonnementsaftaler. viser en ny undersøgelse af Forrester Research.
"Jeg tror, at SaaS har et element af at være immun over for lavkonjunktur," siger analytiker hos Forrester, Ray Wing, der følger med i dette marked.
Han angiver dog et antal forbehold: Mange virksomheder går kun langsomt frem med små SaaS-udrulninger, korte kontrakter og selv månedsbaserede aftaler.
"Folk synes at være bange for at forpligte sig," påpeger han.
Få abonnenter skaber høje væksttal
Og den rapporterede omsætning på abonnementer fra SaaS-leverandører er stadig relativ lille, hvilket er med til at gøre væksttallene så høje.
For eksempel har selskabet Ariba oplevet en stigning på 73 procent på abonnementsomsætningen i tredje kvartal 2008 i forhold til samme kvartal året før. Ariba producerer udgifts- og kontraktstyringssoftware.
Ud af de 10 virksomheder, hvis omsætning på abonnementsaftaler er blevet målt, viser de fleste stigninger på over 40 procent.
NetSuite, der er leverandør af produktions- og kundestyringsløsninger, har oplevet en stigning i omsætning på 44 procent i tredje kvartal 2008 i forhold til samme kvartal året før. Abonnementsomsætningen for Salesforce.com er steget med den samme procentdel over den samme periode.
Store selskaber er de største forbrugere
Og mens SaaS i store træk ses som software, der bruges af små og mellemstore virksomheder, så er store virksomheder faktisk de største forbrugere af SaaS.
Electronic International fra Singapore begyndte eksempelvis sidste år at implementere en SaaS-løsning fra Workday, som skulle erstatte 80 HR-systemer til brug i 30 lande til 200.000 ansatte.
Hvad der kommer til at ske med SaaS-omsætningen i løbet at de næste par kvartaler vil vise, hvor modstandsdygtig SaaS er over for den dårlige økonomi.
Et aspekt ved SaaS, der godt kan vise sig at være attraktivt i dårlige økonomiske tider, er evnen til at tilføre ny funktionalitet til en virksomhed uden kapitalomkostning. Men det betyder ikke, at SaaS nødvendigvis er mindre omkostningsfuld i det lange løb.
Oversat af Thomas Bøndergaard