Computerworld News Service: Forskere på Massachusetts Institute of Technology (MIT) er i gang med at teste en prototype på en robot-gaffeltruck, som de håber en dag kan bruges i krigszoner, hvor den skal udbringe forsyninger. Således kan soldaterne slippe for det farlige arbejde.
Videnskabsmændene på MIT har brugt deres viden inden for robotteknologi og kunstig intelligens til at skabe en prototype på det, de kalder en 'semi-automatisk' gaffeltruck.
Maskinen, der kan løfte og flytte paller fyldte med dæk, vandbeholdere eller bygningstilbehør, bruger den såkaldte 'situational awareness software'.
Denne teknologi gør det muligt for køretøjet at sanse sine omgivelser, drage slutninger ud fra samme og derefter huske det hele til en anden gang. Dermed kan den opføre sig langt mere fornuftigt i forhold til verden omkring sig, siger Seth Teller, som er professor i datalogi på MIT.
Matt Walter, som er forsker på MIT's afdeling for datalogi og kunstig intelligens, forklarer, at når militære forsyninger skal distribueres i krigszoner, som for eksempel Afghanistan eller Irak, så kommer truckførerne ofte ud for at skulle arbejde under farlige forhold, hvor de kan blive udsat for fjendtlig ild. Hvis man i stedet sætter en intelligent robot til at gøre arbejdet, så kan man minimere risikoen for mennesker.
Matt Walter fortæller, at når forsyninger skal bringes ud for eksempel i Irak, så er det ikke usædvanligt, at soldaterne må forlade gaffeltrucken både tre og fire gange, fordi de kommer under beskydning.
I juni sidste år bekendtgjorde et rumfartsfirma, at det havde bygget en prototype på et førerløst fly, som kan bringe store mængder forsyninger ind i krigszoner.
Ryan Wood, som er administrerende direktør for Frontline Aerospace i Colorado, siger, at han forudser, hvordan for eksempel en soldat bag fjendens linjer i fremtiden kan bruge det fly. Hvis soldaten mangler forsyninger i dag, vil han skulle kontakte væbnede styrker, der kan bringe dem til ham, men i fremtiden vil han bare skulle åbne sin bærbare og indtaste, hvad han mangler.
Flyet, som har fået navnet V-Star, er bygget med robotteknologi og kan flyve et sted imellem 1000 og 1500 kilometer med en fuld last på næsten 200 kilo. Og eftersom det er førerløst, kan det flyve forsyningerne ud til føromtalte soldat uden at risikere menneskeliv eller spilde mandskab, som kan bruges bedre andre steder.
Sidste forår kom en tilsvarende bekendtgørelse fra firmaet BAE Systems i New Hampshire, der fortalte, hvordan de i samarbejde med den amerikanske hær havde udviklet insektlignende miniature-robotter .
De skal også bruges i krigszoner, hvor de skal flyve ind over fjendens linjer og vende tilbage med lyd og infrarøde billeder af fjendtlige troppeformationer og våben.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen