Computerworld News Service: Google forøgede sin andel af det nordamerikanske søgemarked i december 2008, hvor søgegiganten stod for hele 72,1 procent af alle søgninger, hvilket er en stigning fra 65,9 procent i december 2007, fortæller hitwise.
De tre andre større søgemaskiner mistede alle markedsandele. Yahoo fik en fjern andenplads med 17,8 procent, hvilket er et fald fra 20,9 i december 2007. Microsoft indtog tredjepladsen med 5,6 procent, hvilket er et fald fra 7 procent, mens Ask.com landede på fjerdepladsen med 3,4 procent, hvilket er et fald fra 4,1 procent.
Samlet set for hele året sad Google på 69,5 procent af alle søgninger i USA efterfulgt af Yahoo med 19,2 procent, Microsoft med næsten 5,9 procent og Ask.com med 3,2 procent.
Ifølge en undersøgelse fra IDC, der blev offentliggjort i december, stod søgerelateret annoncering for 51 procent af alle udgifter til internetannoncering i tredje kvartal 2008. Og 54 procent af alle udgifter til søgerelateret annoncering i USA gik i tredje kvartal til Google efterfulgt af 12,6 procent til Yahoo ifølge IDC.
Google afsluttede tredje kvartal med at snuppe 35 procent af de samlede nordamerikanske udgifter til internetannoncering efterfulgt af Yahoo med 14 procent ifølge IDC.
Oversat af Thomas Bøndergaard