Computerworld News Service: Nye elektroniske forbrugerprodukter er som regel en smule grønnere end sidste års produkter - men producenterne kunne gøre det meget bedre ifølge en undersøgelse af miljøorganisationen Greenpeace International.
Rapporten "Green Electronics: the search continues" evaluerer 50 produkter fra 15 virksomheder, hvor alle produkterne er beskrevet af deres producenter som deres mest miljøvenlige modeller, men konkluderer, at ingen af produkterne scorede højt på alle kriterier.
I sine tests fandt Greenpeace, at færre af produkterne indeholdt plastikken PVC (polyvinyl chloride) og andre giftige kemikalier i forhold til produkter testet sidste år. Greenpeace har tidligere energisk ført kampagner mod brugen af skadelige stoffer i produkter.
En anden ting, der er ændret til det bedre i løbet af 2008, er den øgede brug af LED-skærme (light emitting diode), som ikke indeholder kviksølv, ligesom tidligere skærmteknologier ellers gjorde, og som også er mere strømeffektive, fortæller Greenpeace.
Virksomheder bruger også flere genbrugsmaterialer eksempelvis i fjernsyns- og monitorbeklædninger og øger antallet af gamle produkter, som de tager tilbage for at sende til genbrug.
Lenovo topscorer
På trods af disse forbedringer scorede det højst rangerende produkt, Lenovos computerskærm L2440x, kun 6,9 ud af 10 point. På andenpladsen var også en skærm, navnlig Fujitsu Siemens Computers ScenicView P22W-5 Eco med 6,33 point.
Lenovos svageste punkt var energiforbrug. Virksomheden mistede point for ikke at holde styr på, hvor meget energi, der blev brugt på at producere skærmen, og kunne have klaret sig bedre ved at levere mere information om skærmens strømbesparende funktion. Lenovo kunne også have scoret et let point ved at have givet produktet en egentlig slukknap, der fysisk helt slukker for strømmen.
I stedet - ligesom mange produkter - har skærmen kun en standby-knap, der resulterer i den såkaldte standby-strøm ved at opretholde et strømforbrug til nogle af produktets kredsløb, selv når det tilsyneladende er slukket.
Lenovo mistede også point for at udnytte undtagelser i EU-direktivet om begrænset anvendelse af skadelige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS), som under visse omstændigheder lader virksomheder fortsætte med at bruge ellers forbudte giftige kemikalier i deres produkter.
Andre virksomheder har vist, at de kan gøre det bedre, i kategorier hvor Lenovo kom til kort. Hvis man forestillede sig en producent, der fulgte best practices i hver af Greenpeaces kategorier (energiforbrug, begrænsning af skadelige stoffer, genbrug og så videre) for samtlige af de undersøgte producenter, så ville denne producent score 8,6 ud af 10 point.
Lenovo var også topscorer inden for desktopcomputere - selvom dette forretningsområde tydeligvis endnu har meget at lære af skærmdivisionen, idet Lenovos ThinkCenter 58/M58p kun scorede 5,88 ud af 10 point, og derved kun lige vandt over Fujitsu Siemens Computers Esprimo E7935 E-Star 4, som scorede 5,73.
Inden for bærbare kom Lenovos X300 kun på tredjepladsen med 4,68 point bag Toshiba Portege R600 på førstepladsen med 5,57 point og Hewlett-Pachard Elitebook 2530p på andenpladsen med 5,48.
Nokias 6210 Navigator var den grønneste smartphone, der blev testet af Greenpeace, og den scorede 5,2 ud af 10 point foran Sony Ericsson Mobile Communications G900 med 4,8 point. Apple afviste at tage del i undersøgelsen, så Greenpeace kan ikke sige noget om, hvordan iPhone 3G ville have klaret sig i testen.
Blandt andre mobiltelefoner scorede Samsung Electronics SGH-F286 5,45 point og slog derved kun med nød og næppe Motorolas RAZR V9.
Denne telefon fra Motorola scorede slet ingen point for, om produktet bruger genbrugsmaterialer eller selv kan genbruges, men der er en chance for, at Motorola kan samle point her i næste års test, da virksomheden i onsdags på CES introducerede en mobiltelefon med en beklædning lavet udelukkende på genbrugt plastik.
Generelt er forbrugerelektronikbranchen langt bedre til at lave grønne løfter end grønne produkter, hvilket skaber skepsis blandt forbrugere. En anden undersøgelse, der så dagens lys på CES, udført af Consumer Electronics Association, viser, at 65 procent af forbrugerne tror, at producenterne overdriver deres grønne løfter, mens 40 procent forvirres af producenternes løfter.
Oversat af Thomas Bøndergaard