Når Microsoft indgår søge-alliancer med telefonselskabet Verizon og pc-producenten Dell, er det et økonomisk forsøg på at indhente det gigantiske gab op til Googles altdominerende position på søgemarkedet.
Sådan lyder vurderingen fra professor Niels Ole Finnemann, der er leder for Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, efter it-selskabet fra Redmond blandt andet har indgået en aftale med Dell om, at pc-producenten leverer maskiner med Live Search som standard-søgemaskine i 23 lande.
"Når Microsoft stopper søgninger i halsen på folk via en aftale med en hardware-producent, kan selskabet næppe opnå samme succes som med det præ-installerede Windows-styrestystem, fordi folk meget nemt kan skifte tilbage til Google eller en anden foretrukken startside i browseren," siger Niels Ole Finnemann.
Han understreger dog, at Microsoft med Dell-aftalen kan opnå en stærkere position på søgemarkedet, og derigennem sælge andre online-produkter og reklamer, som er et af Microsoft-boss Steve Ballmers erklærede topprioriteter.
"Man kan ikke vokse på online-markedet uden at have en søgemaskine med en vis gennemslagskraft, og hvis Microsoft kan vokse til at have 10 procent af søgemarkedet, så vil det nok kunne lade sig gøre," vurderer Niels Ole Finnemann.
Ifølge Net Applications, der blandt udgiver statistikker om det globale søgemaskine-marked, sidder Google på 81,26 procent, mens Yahoo har 10,43 procent. Microsoft MSN og Live Search tilsammen har blot 4,55 procent.
Kunne ikke finde Live
Niels Ole Finnemann anser manglende innovationsevne hos Microsoft som værende den helt store hæmsko for at kunne konkurrere på lige fod med et selskab som Google.
"Microsofts store svaghed er jo, at selskabet ikke innoverer, men kopierer og køber andre selskaber, der måske kan gøre søgningen bedre," lyder det fra Aarhus-professoren, der heller ikke er vildt begejstret for Microsoft Live Search, som han måtte igennem en Google-søgning for at finde.
"Jeg har lige lyntestet 10 søgninger på Google og i Live Search, og det viser sig, at Live kun kan præsentere omkring 10 til 20 procent af de hits, som Google finder frem."
"Det tyder jo på, at søgekapaciteten hos Microsoft er noget mindre end hos Google. Men man skal også huske, at mange hits ikke nødvendigvis kendetegner en god søgning, fordi man jo oftest kun skal bruge ét brugbart resultat," fortæller Niels Ole Finnemann.
Microsoft er åben for samarbejde
Hos Microsoft er der stor tilfredshed med det nye Dell-samarbejde.
"Der er ingen tvivl om, at vi er underdogs på søgemarkedet, og den kommende lancering af Live Search på pc'er på verdensplan er naturligvis en måde at vinde markedsandele fra Google og Yahoo på," siger teknisk direktør Jasper Hedegaard Bojsen fra Microsoft Danmark.
Han kan dog ikke helt genkende billedet med, at Microsoft lukker sig om sig selv og ikke innoverer, når det kommer til Live Search.
To alternative søgemaskiner
"Lige siden den grafiske brugergrænseflade har vi fejlagtigt fået skudt i skoen, at vi ikke innoverer. Med Live Search har vi blandt andet indgået et samarbejde med Facebook, hvilket jo tyder på, at vi åbne for nye veje og interoperabilitet med andre partnere," siger Microsoft-direktøren.
Uheldigt for brugerne
Lektor Birger Larsen fra Danmarks Biblioteksskole mener, at Microsoft-Dell-alliancen ikke er så heldig set ud fra et brugerperspektiv.
"Udspillet fra Microsofts er forventeligt, men det ville være noget mere brugervenligt, hvis kunderne som udgangspunkt selv kunne bestemme, hvilken søgemaskine, der skulle være i browseren," siger søgemaskine-underviseren.
Han vurderer dog, at størsteparten af brugerne med det samme vil ændre standard-søgemaskinen til Google eller en anden søgemaskine frem for at hænge ved Live Search.
Mangelfuld forskning på søgemaskiner
Samtidigt understreger Birger Larsen, at Google ikke partout er den bedste søgemaskine til alle formål.
Derfor er han med til at fortælle de studerende, at der er alternativer til Google, som måske er den mest omfangsrige søgemaskine, og Yahoo, der næsten kan det samme som Google, samt Live Search, som i store træk prøver at efterligne de to andre store spillere.
"Det er dog svært at sige noget konkret om, hvilken søgemaskine der er den bedste, selv om mange intuitivt peger på Google. Det skyldes, at søgealgoritmerne er forretningshemmeligheder, der ændrer sig fra måned til måned," lyder det fra Birger Larsen.
Kaffe, programmering eller ø?
"Hvis man vil prøve noget andet end de mest populære søgemaskiner, anbefaler vi, at man prøver Exalead eller Clusty, som kan andre ting, end de to til tre største spillere på markedet," forklarer han.
Exelead udmærker sig ved, at man i sine søgninger kan se thumbnails af de hjemmesider, som man er på vej ind til. Clusty prøver derimod at indeksere indholdet i betydninger.
"Hvis man eksempelvis søger på "Java", så vil man kunne se en lang række grupperinger rettet mod programmeringssproget, enkelte omhandler kaffe og færre endnu drejer sig om øen ved Indonesien," forklarer Birger Larsen.