I højere grad end nogensinde før vil topledere gerne være i stand til at analysere kunde- og salgsdata med henblik på at kunne træffe de rette beslutninger omkring forretningsstrategi.
Det øger behovet for specialister i business intelligence på tværs af branchen, inklusiv folk med kompetencer inden for datamining, dataopbevaring og datastyring.
Behov for detaljer
Hos Aspen Skiing Company, som driver fire skisportssteder i det vestlige Colorado, vil man lave sammenligninger af kundernes forbrug år for år, inklusiv analyser af forbrugstendenser under tidligere kriser.
"Vi bliver nødt til at gå ned i mindste detalje med vores analyser," siger it-direktør Paul Major.
Samtidig er der jævn efterspørgsel efter it-folk med erfaring inden for udbyder-specifikke business intelligence-værktøjer, fra virksomheder som Business Objects og Cognos, ifølge Katherine Spencer Lee fra Robert Half Technology.
Det overskuelige indblik
Men de sværeste folk at finde på området er dem, der kan hjælpe ledere med at forstå den type data som de prøver at analysere og fortolke.
"Det er svært at finde folk, der har kompetencer hele vejen rundt," siger Katherine Spencer Lee.