Nykredit Bank har i det sidste kvartal af 2008 skiftet bankens grundlæggende platform ud, så netbanken nu kører på et Windows cluster miljø.
Det fortæller Lars Mathiesen, som er direktør for koncernudvikling og it hos Nykredit.
"Vi er gået fra et AIX miljø til et Windows miljø, som er opsat i nogle clustere, hvor serverne står ved siden af hinanden og kan tage over for hinanden," fortæller Lars Mathiesen.
Dermed håber Nykredit at løse de nedbrudsproblemer, som ved tidligere kvartalsskifter har sat Nykredits netbank ud af funktion gentagne gange.
Færre problemer
Og det ser ud til, at bankens flere hundrede tusinde kunder er sluppet mere nådigt fra overgangen til det nye år.
Bankens kundeservice, der ved tidligere nedbrud har hjulpet kunderne, har nemlig ikke oplevet samme pres som ved sidste årsskifte. Netop nytåret giver generelt bankernes it-systemer de største udfordringer, forklarer direktøren.
Med der er dog slanger i paradiset. Mens selve netbanken har fungeret fint ved overgangen til det nye år, har der ifølge Lars Mathiesen i juleperioden været problemer med en firewall, hvor en såkaldt accelerator ikke fungerede efter hensigten.
Acceleratoren benyttes til at koncentrere dataene, så der kan komme 10 gange så mange brugere gennem firewallen på samme tid, som der ellers ville være plads til.
"Det har betydet, at nogle ikke har kunnet komme ind i internetbanken. Men så snart de kommer ind, så fungerer det effektivt," siger Lars Mathiesen.
Nytår giver maksimalt pres
Lars Mathisen ser overgangen til det nye system som en naturlig teknologisk udvikling. Samtidig har de gentagne nedbrud øget bankens fokus på at få problemerne løst inden årsskiftet, fordi overgangen til det nye år presser systemerne allermest.
"Vi satte det i drift først i december," siger Lars Mathiesen.
Netop de udfordrende dage omkring årsskiftet er årsagen til den såkaldte frozen zone, hvor man ikke foretager ændringer i systemerne i en periode.
Samtidig skullel bankernes systemer nytårsnat køre blandt andet årsopgørelser og renteberegninger i forbindelse med årets afslutning.
"Der er maksimalt pres på systemerne. De regner dag og nat, om man så må sige," fortæller Lars Mathiesen.
Ifølge Lars Mathisen er udskiftningen af netbankens system en naturlig teknologisk opgradering af bankens systemer.
"Vi har valgt at skifte til et clusteret miljø, som gør at tilgængeligheden også automatisk bliver større," siger Lars Mathiesen.