Google dominerer alt hvad der hedder søgemaskiner, og med Youtube under vingen, kan firmaet prale af at være både størst og næststørst inden for søgning.
Det viser tal fra det amerikanske analysehus comScores qSearch, som måler søgninger på tværs af branchen.
Fortsat dominans
På trods af, at Youtube slet ikke er nogen søgemaskine, placerer videotjenesten sig med 2,73 milliarder søgninger i november over Yahoo.
Søgningerne hos Youtube står samtidig for 25,4 procent af det samlede antal søgninger på Googles sider.
Overordnet set har Google haft 32,3 procent årlig fremgang med kernesøgninger, altså eksklusiv video- og kortsøgning, og har dermed en andel af søgemarkedet på 63,5 procent, mod Yahoos fremgang på 11,4 procent, svarende til en markedsandel på 20,4 procent.
Skruer op for definitionen
Tallene kommer kort efter Youtube indførte henholdsvis widescreen og HD-video i november, og senest i denne uge en større udgave af den berømte afspiller, som fylder næsten hele sidens bredde.
Overordnet set kan Youtube altså med god samvittighed erklære sig førende på videomarkedet, med over 5 milliarder videoafspilninger og 82 millioner unikke brugere i oktober måned ifølge Nielsen Online.