It handler om at løse problemer. Det handler om at gøre læger bedre til at redde liv, energiforbruget mere effektivt og om at skabe mest mulig værdi for samfundet.
Det budskab vil brancheorganisationen IT-Branchen og Videnskabsministeriet have spredt blandt danske unge med et nyt initiativ, kampagnen 'Choose Different'.
80 helte fra it-branchen skal ud og møde de unge på uddannelserne og vise, at it-branchen er andet og mere end at sidde bag en skærm.
Kampagnen, som blandt andet skal afløse it-natten, begynder i dag.
Jakob Lyngsø, der er administrerende direktør i IT-Branchen mener, at kreativiteten og de mange samfundsmæssige problemer, som it er med til at løse skal være med til at give de unge et mere nuanceret syn på mulighederne i it-fagene.
Mere målrettet
De 80 rollemodeller afløser den stort anlagte it-nat, der de seneste år har været branchens forsøg på at udbrede det samme budskab.
It-natten viste sig ifølge formand for IT-Branchen og administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling, at være for ressourcekrævende i forhold til udbyttet.
"It-natten virkede udmærket og vi fik en del bevågenhed, men vi tror, at det her korps er mere målrettet," siger Lars Monrad-Gylling.
Han forklarer, at hvor it-natten skabte medieomtale og ramte bredere, så skal rollemodellerne i en meget mere direkte dialog med de unge.
"Hvor meget kvalitetstid får du med de unge, hvis de ser tyve sekunder om it-natten i tv," spørger formanden retorisk.
Lars Monrad-Gylling mener, at den langsigtede indsats er helt afgørende for at tiltrække specialiseret arbejdskraft til it-virksomhederne. Og derfor ser han heller ingen grund til at lade den nuværende økonomiske turbulens stå i vejen for indsatsen.
Også selv om argumenterne overfor de unge er de samme som de har været i et par år efterhånden.
"Der er ikke noget unaturligt i, at vi måske skal snakke om det her i fem til ti år," siger Lars Monrad-Gylling.
Du kan se mere om kampagnen på choosedifferent.com.