Computerworld News Service: Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet NPD Group faldt Apples samlede desktopsalg i november med 20 procent i forhold til oktober - et fald på 15 procent for Windows-baserede pc'er og 38 procent for Mac-computere.
På samme tid overhalede Apples notebooks konkurrenterne med en stigning på 22 procent.
Til sammenligning steg salget af Windows-baserede pc'er med 15 procent. Det samlede notebook-salg i november steg med 16,5 procent.
Apples præsentation af den nye MacBook og MacBook Pro i oktober har formentlig medvirket til stigningen i Apples salg af laptops.
Mens tallene tydeligt viser et fald i salget, siger Stephen Baker, chef for Industry Analysis hos NPD, at Apple har været upåvirket af den største shopping-periode i 2008, fordi selskabet ikke har haft ret mange såkaldte "Black Friday promotions."
Sidste år steg Apples salg en uge efter Black Friday, men i 2008 lå Black Friday i slutningen af måneden, hvilket kun gav virksomheden to dages salg. I år bliver dagene talt med i decembers salg.
Black Fridau er fredag efter den amerikanske Thanksgiving og mange amerikanere har fri denne dag, mens butikkerne åbner tidligt, lukker sent og har mange tilbud.
Med hensyn til styksalg stod Apple for 15,8 procent af de desktop-computere, der blev solgt i november, hvilket er et fald fra 17,4 procent i oktober 2008 og 20,6 procent i november 2007.
Virksomhedens notebook-salg udgjorde 14,8 procent af det samlede laptop-salg - et fald fra 20,9 procent i oktober, men en stigning fra 14,1 procent i november 2007.
Overordnet set solgte Apple 15 procent af alle computere i november, hvilket er et fald fra 20 procent i oktober og 16 procent i november 2007.
Oversat af Mille Bindslev