SAP's brugere er rasende over, at SAP med et kunstgreb lader sine tyske og østrigske kunder slippe for bebudede prisforhøjelser på support.
Til årsskiftet træder nye og skrappere (og dyrere) licensregler i kraft under navnet Enterprise Support, men de nye regler skal ikke gælde for alle SAP's kunder, og det er både den internationale og den svenske SAP-brugerforening stærkt utilfredse med.
"Vi er begyndt at grave i det her globalt og er meget forundrede over, hvordan den her undtagelse kan gælde udelukkende i Tyskland og Østrig. De nye licensregler er et af de mest omdiskuterede spørgsmål i forhold til relationerne mellem SAP og SAP's kunder i øjeblikket," siger Per Högberg, der er vice-ordførende i den globala brugerforening Sugen og sekretær i den svenske brugerforening Sapsa.
"Udgangspunktet har hele tiden været, at SAP skal have en licensmodel, der gælder for alle. At man nu undtager en region, som ikke just er SAP's mindste, er helt enkelt ikke acceptabelt," siger Per Högberg til ComputerSweden.
Jamen, loven siger…
Ifølge SAP hænger undtagelserne sammen med gældende lovgivning i de pågældende lande, der kræver, at eksisterende kontrakter skal afsluttes, før man kan gå over til nye kontrakter.
Ifølge en kilde tæt på SAP har forsøget på at afslutte eksisterende supportkontrakter skabt oprørsstemning blandt tyske og østrigske brugere, og derfor har SAP tilbud dem en økonomisk fordelagtig vej uden om de nye supportbetingelser.
Flere andre kilder vurderer, at SAP er gået en smule i panik over al tumulten, og at der kun er et par uger til årsskiftet, hvor de nye regler skal træde i kraft.
Computerworld har forgæves forsøgt via telefon og e-mail at få en kommentar fra den Foreningen af SAP-brugere i Danmark, der tidligere på året meldt ud, at den ikke ville blande sig i SAP's prispolitik.