Efter længere tids kritik af manglende oplysning om digitalt tv, er der nu endelig ved at komme skub i kampagnerne.
Efter kritik fra blandt andre Dansk Erhverv har DR omsider søsat et kampagnesite, der skal forklare forbrugerne, hvilken fremtid de går i møde med digitalt tv.
Nu kommer Dansk Standard også borgerne til undsætning i en ny guide, der skal gøre det lettere at træffe de rigtige valg, inden fladskærmen ryger i indkøbsvognen.
Dansk Standard gør sig normalt mest i erhvervsrettede råd og vejledning, men den ene af de to forfattere til guiden, Per Raagauge, forklarer, at en mere forbrugerrettet vejledning længe har været på tegnebordet.
"Der er nogle forbrugere, der ønsker lidt dybere kendskab til det, for at foretage de rigtige valg. Det handler om at kunne stille de rigtige spørgsmål i butikkerne," siger han.
Overskuelighed i guidejungle
Per Raahauge forklarer, at guiden først og fremmest skal klæde forbrugerne på, inden de begiver sig ud i junglen af fladskærme og tekniske begreber.
"Det handler om ikke at give penge for noget, man egentlig ikke har brug for. Eller omvendt, at man lærer at bruge de faciliteter, der er," siger han.
"Teknologiudviklingen går meget hurtigt, og vi bruger kun et hjørne af de ting, vi har. Derfor kan det let blive uoverskueligt," siger Per Raahauge.
Og selvom det altså tog sin tid, før hjælp i form af guides kom nødstedte forbrugere til undsætning, er der nu ved at være godt fyldt op.
Udover DR har også brancheorganisationen Brancheforum Digitale Medier oprettet en portal med gode råd til overgangen fra analogt til digitalt tv.
Det bifalder Per Raahauge.
"Der er mange, der gerne vil fortælle om det, og det synes jeg er alle tiders. Jo flere, der kan forklare det på den rigtige måde, des bedre," siger han.
"Selvom det er blevet gevaldigt meget billigere, end det har været før, er det stadig en stor investering, så hvorfor ikke få det optimale?" spørger Per Raahauge retorisk.